Gebruikersavatar
Renee
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2016 13:06

synesthesie en Autisme

Naar aanleiding van eigen ervaringen met synesthesie en PDD-NOS, zou ik graag mijn problemen op dit gebied willen delen.
Ik ben zelf gediagnosticeerd met PDD-NOS, natuurlijk is niet iedereen met deze stoornis het zelfde, zo ligt bij mij de problematiek vooral bij de beleving van gesprekken,het toekennen van een bepaalde sfeer en het verminderde vermogen om sociale contacten aan te gaan.

vooral intensieve gesprekken kunnen toch ineens een stuk lastiger worden wanneer er zich opeens een belevingswereld of sfeer aan vast koppelt, alsof het onderwerp minder flexibel wordt. Bijv. ik ben met iemand in gesprek en ineens merk ik dat er een soort sterk omgevingsbeeld is doorgedrongen, het onderwerp van gesprek lijkt vervolgens klem te komen in een bepaald denkpatroon, in plaats van dat ik goede gerichte vragen stel blijf ik maar ronddraaien in mijn eigen verhaal en belevingswereld die daaraan gekoppeld zit.
Een beeld en de sfeer van bijv. een boswandeling lijkt dan een vrije manier van denken in de weg te staan.

Ik heb het gevoel dat dit te maken heeft met mijn medicatie (abilify). sinds ik dat gebruik heb ik het gevoel alsof mijn synesthesie zich niet meer beperkt tot sfeer/tint associaties bij cijfers, jaartallen en maanden van het jaar. Maar dat het zich uitgebreid heeft naar sterke associaties in gesprekken. Waar mijn belevingswereld eerst nog sterk gericht was op het uitwerken van een ideale wereld en sfeer waar ik mezelf goed bij voel in de zin van werk, studie, betekenisvolle relaties en huisvesting, kortom geluk. lijkt het nu een claim te leggen op gesprekken.

Het heeft mij in elk geval vooral de laatste periode onder druk gezet, omdat ik een voor mij belangrijk gesprek, vooral vanuit een eigen sfeer heb gevoerd. Het gesprek riep blijkbaar een beeld op dat zich is gaan opdringen waardoor ik niet voldoende oog had voor mijn gesprekspartner.

Het is vooral erg zuur dat ik iemand die ik graag mag (en die ik waarschijnlijk nooit meer zie) niet voldoende aandacht heb kunnen geven.
Toen werd ik mezelf duidelijk bewust van mijn problemen met betrekking tot sfeer en beleving.
Gebruikersavatar
Crocro
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2016 18:33

Re: synesthesie en Autisme

Oej, dat is rot.
Ik slik zelf ook abbilify. misschien is je dosering te hoog? Of kun je beter een ander antipsychoticum slikken? Overleg het eens met je arts.

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”