Gebruikersavatar
Susanne75
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2015 22:10

Hoe leren omgaan met missen van zijn emotie?

Beste lezers,

Zojuist gestart met het aanmaken van dit profiel ben ik blij dat dit bestaat.
Ik ben Susanne en ben 35 jaar. Ik heb een relatie van een aantal maanden en ik krijg het idee dat mijn partner autistische trekken uit.
Mijn partner toont geen emoties en ik zelf weet niet hoe ik hiermee om moet gaan.
Ik kan hem niet veranderen dus wil ik er zelf mee aan de slag. Wie kan mij advies geven?
Zelf ben ik een gevoelig mens, echt een mensenmens.
Hij is niet echt sociaal en is vooral rationeel.
Bij problemen is hij er voor me en weet hij raad te geven op zijn manier. Dat vind ik al ontzettend lief. Echter is dit met een rationele gedachtengang.
Want "waarom ben je na 4 dagen nog verdrietig als er een vriend begraven is?"
Wellicht omdat ik de persoon mis?
Hij weet niet wat hechting is of iemand missen dat wordt niet herkend.
Houden van wat is dat? Dan wordt er geantwoord met dat ik lief gevonden word.
Of elkaar missen? Ik mis hem, hij geeft dit niet aan.
Ik mis een arm om me heen op de momenten dat ik hem nodig heb, echter hij kan hier niets aan doen dat hij dit niet ziet. Want als ik hem dat probeer duidelijk te maken, zie ik dat hij het niet begrijpt. En kan het ook niet opvatten als emotie.
Hoe gaan jullie hiermee om in de relatie?
Nogmaals ik houd van hem omdat hij ook hele goede mooie eigenschappen bevat. Alleen omdat ik zelf zo'n gevoelig mens ben valt de omgang met mijn vriend niet mee. Ik zie zelf wel in dat ik hier ook weer van kan leren.

Ben benieuwd naar jullie tips?

Greetz Susanne
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe leren omgaan met missen van zijn emotie?

Hallo Susanne, welkom op ’t forum.

Als je weinig emoties uit of ogenschijnlijk weinig emoties lijkt te herkennen hoef je nog niet autistisch te zijn. Er zijn meerdere factoren die bepalend zijn voor iemands gedrag en karaktereigenschappen, bijvoorbeeld opvoeding, levenservaring etc. Maar vergeleken met een 'gevoelig mens' lijkt ieder ander, die want minder expressief en terughoudender is natuurlijk al snel afstandelijk of zelfs niet sociaal.

Jullie relatie bevindt zich nog in een vroeg stadium, misschien valt er nog een kant van hem te ontdekken die je nooit achter hem hebt gezocht? Wat uit je verhaal niet duidelijk wordt is of je dit soort dingen ook met je partner bespreekt. "Hij weet niet wat hechting is" klinkt eerder als een verwijt dan als een constatering. Dat is nog al een bewering. Uit je dat soort twijfels ook tegenover hem?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Hoe leren omgaan met missen van zijn emotie?

Hoi Suzanne,
Zeg wat je nodig hebt. Maak bekend wat je wilt. Denk niet dat voelt hij wel aan. Zo werkt het niet.
Understand: you been understood
Kyana

Re: Hoe leren omgaan met missen van zijn emotie?

Hoi Suzanne !

Ik ben net nieuw hier, en deze vraag van jou intrigeerde mij !
Maar ik zie ook dat je nog niet weer gereageert hebt !
Ben je tevreden met de antwoorden ?
Ik ben al heel lang samen met een man die precies zo reageert als jou vriend, en ik ben ook erg gevoelig !
Dat leidde vaak tot ernstige miscommunicatie, omdat ik graag wilde dat hij precies zo dacht als ikzelf !
Nou, dat gebeurt niet !
volhoudertje schreef:Als je weinig emoties uit of ogenschijnlijk weinig emoties lijkt te herkennen hoef je nog niet autistisch te zijn. Er zijn meerdere factoren die bepalend zijn voor iemands gedrag en karaktereigenschappen, bijvoorbeeld opvoeding, levenservaring etc. Maar vergeleken met een 'gevoelig mens' lijkt ieder ander, die want minder expressief en terughoudender is natuurlijk al snel afstandelijk of zelfs niet sociaal.
Hier ben ik het dus helemaal mee eens !

Dus Suzanne moed houden, en :
koen0069 schreef:Hoi Suzanne,
Zeg wat je nodig hebt. Maak bekend wat je wilt. Denk niet dat voelt hij wel aan. Zo werkt het niet.
Grts Kyana
Gebruikersavatar
Lisa
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 mar 2016 20:45

Re: Hoe leren omgaan met missen van zijn emotie?

Dit hoeft niet direct autisme te zijn, rationeel denken kan ook aangeleerd zijn, maar ik snap je probleem wel. Ik word ook vaak als harteloos beschreven en ik weet niet of je er wat aan kan doen maar misschien moet je het er met hem over hebben. Als er een therapie zou zijn moet je ook zeker weten of hij dat wil. Ikzelf heb het gevoel dat mijn rationeel denken me alleen maar helpt. Maar goed iedereen is gelukkig anders
Gebruikersavatar
jazzauti
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:54

Re: Hoe leren omgaan met missen van zijn emotie?

het is lastig om direct al de diagnose autisme te stellen, lijkt me. dat neemt niet weg dat je gelijk kunt hebben. in dat geval zul je moeten leren om bepaalde dingen te accepteren. je kunt een autist niet veranderen in een optimaal gevoelsmens die alles begrijpt wat er in jou omgaat en wat je nodig hebt.

maar je hoeft niet alles te accepteren. praten helpt, ook bij ons (ik heb asperger). misschien kun je hem een en ander bijbrengen. misschien niet...

succes!

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”