Alias Ego

Misschien autisme en dan ?

Na wat gesprekken met een psycholoog werd mij aangeraden mij te laten testen op autisme , wat een verrassing .
Nu weet ik dat ik kenmerken van autisme heb en maak ook dagelijks dingen mee die het zou kunnen verklaren.

Nu vraag ik mij hardop of ik mij weer moet laten testen , weer gesprekken en testen etc . En wat schiet ik ermee op als het daadwerkelijk word vast gesteld ? Tja ik ben er nog niet uit .
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Misschien autisme en dan ?

Waarom raadt je psycholoog eigenlijk aan om je te laten testen?
Ik zou zeggen, als je er geen zin in hebt, dan doe je die test nog gewoon niet?
Ik denk dat de uitslag van zo'n test voor jou nauwelijks verschil maakt.
* Liebe Macht Frei *
Alias Ego

Re: Misschien autisme en dan ?

Misschien dat het bepaalde dingen duidelijker maakt , waarom ik soms op een bepaalde manier kan reageren naar anderen toe .
Andere kant kan ik net zo goed een boek over autisme kopen en daarvan wat van leren en toepassen . Zo'n etiket van autisme is ook weer een hoop geplak . En dan ben je autist , tja moet er toch mee leren leven .
Gebruikersavatar
parsie
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:33

Re: Misschien autisme en dan ?

Een van de voordelen van een diagnose lijkt mij, dat je beter kunt leren waar je mogelijkheden en onmogelijkheden liggen, en dat je daar op de goede manier begeleiding in krijgt. Zodat je meer inzicht krijgt in waar je juist heel goed in bent. En ook waar je je aanpassingen moet zoeken,( bv je hebt moeite om wat mensen je trachten te zeggen snel te begrijpen en in je eigen ideeen in te passen (als dat zo is), en dat levert communicatieproblemen op. Je kunt dan meer moeite doen om bedenktijd te vragen of vragen stellen om het beter te begrijpen. Dan wordt de communicatie tussen jou en een ander veel makkelijker. Voor de ander is het dan weer makkelijker om rekening met je te houden. )

Je kunt dus leren om jezelf zoals je bent beter te accepteren. En als dat zo is zullen veel mensen jou dus ook beter accepteren, op de een of andere magische wijze.
Ik heb meer mensen horen zeggen dat het leven fijner, beter, makkelijker is geworden na de diagnose. Ik denk wel dat er begeleiding op zal moeten volgen, want alleen een etiketje daar schiet je niks mee op.En begeleiding zonder diagnose zal van jou dingen vragen die je maar steeds niet lukken en dan zetten ze je weg als ongemotiveerd...(mocht het inderdaad om autisme gaan)
Veel succes ermee!!
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Misschien autisme en dan ?

Hoi Alias Ego,

Bij mij werd gesuggereerd door de psycholoog dat ik enkele kenmerken van asperger syndroom heb wat valt onder autisme. Zonder mijn weten is mijn therapie bij de psycholoog daarop aangepast. Ik kwam daar best wel laat achter, een paar sessies geleden.

Ik heb mij ook bezig gehouden of dat zou moeten testen. En eigenlijk weet ik het nu nog niet en heb ik ook geen argumenten gehoord van de psy waarom dat wel of geen goed idee is. Eigenlijk zei mijn psy dat ik dit zelf moet weten en dat het niet strikt nodig is.
Andere kant kan ik net zo goed een boek over autisme kopen en daarvan wat van leren en toepassen . Zo'n etiket van autisme is ook weer een hoop geplak . En dan ben je autist , tja moet er toch mee leren leven .
Je kan inderdaad een boek kopen en inlezen en zelf je conclusies trekken. Een avondje wat websites bekijken met ervaringen van autisten zelf over bepaalde onderwerpen en kijken waar de ervaringen overeenkomen. Maar de ene autist is natuurlijk ook de andere niet. Dus er zullen altijd verschillen zijn. Ik heb ook een tijdje rond gestruind op het internet naar hoe andere mensen met autisme (asperger) de dingen ervaren. Globaal gezegd kan ik een hoop plaatsen maar zeker niet alles en dat maakt het ook wel weer twijfelachtig.

Ik loop niet zichtbaar met zo'n etiket van autisme. Er zijn een paar mensen aan wie ik het heb verteld en dat is genoeg. Je moet er niet mee leven, dat lijkt mij te dwingend op gesteld. Waar je beter uit van kan gaan is dat als je iets opmerkt waar je gestrest van raak dat je het eerder aangeeft en er iets mee doet i.p.v. niet op te merken, dan heel erg moe te zijn en denken dat dit zo hoort. Minder is soms meer.
Je kunt dus leren om jezelf zoals je bent beter te accepteren. En als dat zo is zullen veel mensen jou dus ook beter accepteren, op de een of andere magische wijze.
Ik denk dat ook.
Understand: you been understood
Alias Ego

Re: Misschien autisme en dan ?

Dank voor de reacties , ik heb al veel aanpassingen gedaan in mijn leventje omdat ik ben zoals ik ben .
Ik zal er nog eens goed over denken wat ik er mee wil gaan doen .

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”