Gebruikersavatar
magdamagdat
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2015 20:08

Moeite met mijn diagnose. HELP!

Hallo allemaal!
ik ben gediagnostizeerd met ASS voor 2 jaar nu. maar ik heb heel veel moeite met mijn diagnose, ik herken mezelf er namelijk totaal niet in. ik zou een hele lichte varriant hebben maar het is al heel vaak juist uitgesloten door hele hoge professoren op het gebied van neuropedagogiek. (Proffesor doctor hanna swaab bijvoorbeeld).

mijn diagnoze is gebasseerd op een klinische observatie en die zou elk psychologisch onderzoek overstemmen. eigenlijk lijkt de enige problematiek waarvan ze denken dat het door ASS komt te zijn dat ik een heel sterke freeze fight flight reactie heb. ik ben enorm gemotiveerd om mijn havo nou eindelijk een keer af te maken aangezien ik daar 4 jaar geleden mee ben gestopt maar dat probleem zit me enorm in de weg. ik freeze op het moment dat ik school moet doen omdat ik er enorm tegenop zie, vaak krijg ik dan een hele erge ruzie in mijn hoofd over of ik wel of niet moet gaan en eigenlijk lijkt daar geen enkele behandeling tegen te helpen tot nu toe (cgt, creatherapie, sporttherapie etc etc). ik heb ook psycho educatie over ASS gevolgd maar nogsteeds herken ik me daar niet in.

ik ben heel erg bang dat ik het niet wil hebben of iets dergelijks en dat ik daardoor zoveel weerstand voel voor mijn diagnose. herkent iemand dit of weet iemand hier iets op? ik volg gewoon braaf alles wat ze bij al mijn begeleidingen zeggen. maar ik begin nu te merken dat ik het zo zat ben dat ik express me heel erg tegen die diagnose ga verzetten, express impulsief gedragen en alle ritmes uit alles halen en zoveel mogelijk chaotisch leven. ik zit al meer dan 15 jaar in de pscyhiatry en ik heb al zo veel diagnoses en weetikveel gehad dat ik soms twijfel of ik niet gewoon zo psychisch ziek ben dat ik het zelf allemaal niet meer kan inschatten.

ik had oorspronkelijk echt mijn hele levensverhaal hier uitgetypt (5 paginas text in word dft001 ). maar dat leek me misschie niet zn goed plan omdat er best wel schokerende dingen in staan en het heel erg aandacht vragerig overkomt vind ik. maar ik wil ergens ook gewoon graag mn verhaal delen anoniem en horen wat mensen ervan vinden. nouja ik hoop dat iemand een verhaal weet of een link of iets waar ik me misschien in kan herkennen.

alvast bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Moeite met mijn diagnose. HELP!

Als je al meer dan 15 jaar in de psychiatrie zit lijkt me het feit of je wel of niet ASS hebt wel het minste waar jij je zorgen om kunt maken.
magdamagdat schreef:Ik had oorspronkelijk echt mijn hele levensverhaal hier uitgetypt (5 pagina’s tekst in Word dft001 ). Maar dat leek me misschien niet zo’n goed plan omdat er best wel choquerende dingen in staan en het heel erg aandacht-vragerig overkomt, vind ik.
Als je daar behoefte aan hebt mag jij je verhaal doen in een speciaal gedeelte van dit forum dat bedoeld is voor persoonlijke verhalen. Het zit in het subforum Onder ons, het heet Vertrouwelijke berichten. Misschien niet meteen vijf pagina’s tegelijkertijd, maar daar mag dat, magda.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
robken
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2015 20:26

Re: Moeite met mijn diagnose. HELP!

Pfffff, lijkt op mijn verhaal (zie eerdere forum van mij) ik herken mezelf ook niet in ASS, volgens mij heb ik meer persoonlijkheidsstoornissen. Ook geregeld verkeerd gediagnostiseerd en mijn vertrouwen is ook helemaal op. Ik vroeg een algehele psychologische test en werd alleen op autisme getest.
Maar misschien kunnen we elkaar via berichten even mailen en elkaar een beetje helpen hierin ? We kunnen er allebei baad bij hebben.
Ik zie dat wel zitten, kijk maar even wat je wilt.
Lieve groet en sterkte. Robken. :shock:
Gebruikersavatar
parsie
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:33

Re: Moeite met mijn diagnose. HELP!

Hallo Robken
Probeer voor het moment je diagnose nou eens te aanvaarden. Dit omdat de begeleiding die daaruit voort kan vloeien, 180 graden anders is dan de begeleiding die je kreeg toen je moest accepteren dat je een kromgegroeid plantje was. Over zal het niet gaan, omdat je hersenen anders in mekaar blijken te zitten dan in onze maatschappij verwacht wordt. Maar je kunt leren begrijpen wat jou onrustig maakt en oplossingen vinden die voor jou werken. Dat zou je misschien helpen weer met vertrouwen in de wereld te staan.
Blijkt dat het ook niet te zijn, kun je altijd nog terugvallen op je psychiatrische labels. Ik bedoel dit niet naar. Ik wil alleen dat je de juiste ondersteuning vindt.
groet, Parsie
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Moeite met mijn diagnose. HELP!

magdamagdat schreef: mijn diagnoze is gebasseerd op een klinische observatie en die zou elk psychologisch onderzoek overstemmen.
...dat zou toch zo niet horen.
eigenlijk lijkt de enige problematiek waarvan ze denken dat het door ASS komt te zijn dat ik een heel sterke freeze fight flight reactie heb. ik ben enorm gemotiveerd om mijn havo nou eindelijk een keer af te maken aangezien ik daar 4 jaar geleden mee ben gestopt maar dat probleem zit me enorm in de weg. ik freeze op het moment dat ik school moet doen omdat ik er enorm tegenop zie, vaak krijg ik dan een hele erge ruzie in mijn hoofd over of ik wel of niet moet gaan en eigenlijk lijkt daar geen enkele behandeling tegen te helpen tot nu toe (cgt, creatherapie, sporttherapie etc etc). ik heb ook psycho educatie over ASS gevolgd maar nogsteeds herken ik me daar niet in.
Raar verhaal, hoor!
Wellicht heft het zin om te gaan praten met een patient vertrouwens persoon, want. dit klopt niet.

Een sterke fight/ flight / freeze reactie doet mij vooral aan trauma denken. De therapieën die je daarbij noemt, werken daar niet erg goed tegen. (Cgt kan het een beetje, maar dan moet het wel duidelijk zijn dat we het over trauma hebben.)
De ruzie in je hoofd vind ik volstrekt logisch: een freeze reactie heeft te maken met fikse angst, het is echt niet zo maar iets.
Je schrijft ook over dat je schokkende dingen hebt meegemaakt. - die kunnen hier de oorzaak van zijn.
Dat 'een deel van jou' dus niets liever wil dan weglopen, kan ik goed snappen. - maar om dat diploma te halen is dat wellicht niet handig. (En echt goede cgt zou dan kunnen gaan over de coping vraag: wat maakt nu precies dat je bevriest? - Als dat de school is waar je jarenlang werd getreiterd, kun je het op een andere school proberen. Of met thuisonderwijs kun je ook de havo doen.)
"Coping" is plaatselijk jargon voor: 'als je via thuisonderwijs je havo haalt, is het psychologische probleem "heftige angst" niet opgelost, maar is je leven wel verbeterd'.
Na 4 jaar alsnog je diploma kunnen halen lijkt me toch geen luxe!!
ik ben heel erg bang dat ik het niet wil hebben of iets dergelijks en dat ik daardoor zoveel weerstand voel voor mijn diagnose. herkent iemand dit of weet iemand hier iets op? ik volg gewoon braaf alles wat ze bij al mijn begeleidingen zeggen. maar ik begin nu te merken dat ik het zo zat ben dat ik express me heel erg tegen die diagnose ga verzetten, express impulsief gedragen en alle ritmes uit alles halen en zoveel mogelijk chaotisch leven. ik zit al meer dan 15 jaar in de pscyhiatry en ik heb al zo veel diagnoses en weetikveel gehad dat ik soms twijfel of ik niet gewoon zo psychisch ziek ben dat ik het zelf allemaal niet meer kan inschatten.
Oma komt uit de zestiger jaren en ik kan het iedereen afraden, om braaf te doen, wat anderen zeggen.
Het is jouw leven, jouw proces, en dus jouw therapie.
Als iemand een verhaal met kop en staart heeft, is het waardevol om goed te liisteren, maar neem te allen tijde ZELF de beslissing! !
(En soms maken al die diagnoses iemand ook gewoon akeliger:"met mij wordt het nooit mer wat!" is geen gedachte waar je vrolijk van wordt. Maar kan het gevolg zijn van een foute diagnose plus een aanpak. die het eigenlijke probleem groter maakt.....!)

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”