Gebruikersavatar
manus
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 dec 2014 15:25

ass

Hallo allemaal
20 jaar geleden ben ik schizofreen en depressief verklaard. Een paar maanden geleden heb ik een psychologisch onderzoek gedaan en de uitkomst was een autisme spectrum stoornis. Ik heb moeite om andere mensen te begrijpen; ik denk altijd dat ze me een zonderling vinden. Hoe kan ik leren om mezelf te corrigeren als ik foutieve ideeën heb over hoe andere mensen over mij denken?

mvg manus.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: ass

Waarom ga je er bij voorbaat al vanuit dat anderen zo over je denken? Vind je van jezelf dat je 'zonderling' bent en verwacht je daarom dat anderen ook zo zullen denken? Gun de mensen de tijd om je te leren kennen. ;)
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
manus
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 dec 2014 15:25

Re: ass

Bedankt voor het advies.Ik heb het gevoel dat ik nu minder autistisch ben dan een jaar geleden; kan dat eigenlijk?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: ass

Het lijkt me niet dat iemand op één jaar tijd ‘minder autistisch’ zou kunnen worden, maar het is natuurlijk heel goed mogelijk dat je er zelf minder hinder van ondervindt. Dat laatste is natuurlijk altijd een prettige bijkomstigheid.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
manus
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 dec 2014 15:25

Re: ass

Ja ik twijfel erover of ik wel autistisch ben ik ben sociaal onhandig maar dat zijn er natuurlijk wel meer. Ik kan me meer vinden in de diagnose schizofrenie maar daar wou ik in het begin ook niet aan.
Ze beweren (op basis van mijn diagnose) dat ik emoties van anderen niet goed kan inschatten maar daar ben ik het niet mee eens.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: ass

Ieder mens is anders. Als je relatief veel afwijkt van het gemiddelde kan je er een diagnose aan koppelen, maar dit is niet meer dan een steuntje om een passende behandeling te vinden. Probeer er niet teveel op te letten en voor jezelf je eigen krachten en valkuilen te ontdekken en herkennen.

Trouwens, zelfs als je autistisch bent betekent dat niet dat je geen sociale vaardigheden kan aanleren. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen met autisme (of welke andere psychische problematiek dan ook) die het erg ver gebracht hebben.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”