Gebruikersavatar
Jinky
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2014 10:08

Ass kenmerken op school,maar niet thuis!

Hoi,

Gisteren is er door een psycholoog verteld dat mijn zoon veel ASS kenmerken heeft. Ik ben hier best erg van geschrokken, ook omdat zijn juf tegen de psycholoog verteld heeft dat ze zich heel erg zorgen maakt om onze zoon tijdens een observatie van deze psycholoog op school, terwijl deze juf nooit tegen ons heeft gezegd dat ze zich heel erg zorgen maakt. Wij zijn overigens wel zelf naar een psycholoog gestapt vanwege de angst voor kinderen van onze zoon.

De diagnose is nog niet gesteld omdat hij nog pas 5 jaar is en wij ook veel kenmerken herkennen in ons zelf, waaronder introvert, onzeker, moeilijk met veranderingen kunnen omgaan.
Hij toont bijvoorbeeld geen initiatief in het maken van contact met andere kinderen, komt niet voor zichzelf op en is ook bang voor kinderen. De juf kan niet aan hem zien wanneer hij boos is of blij of verdrietig. Op schoolplein herhaalt hij elke keer weer dezelfde dingen. (ijsjes maken in de zandbak en rondjes fietsen om de zandbak) Hij praat niet in de kring, verstijfd dan, kijkt de juf niet aan als ze tegen hem praat. Hij maakt rare opmerkingen naar andere kinderen, zoals je hebt een stomme tekening gemaakt en kan onmogelijk kiezen in welke hoek hij wil spelen op school en ik begrijp dat dit kenmerken kunnen zijn die bij ASS horen,maar thuis zie ik deze kenmerken niet. Op straat praat hij ook heel makkelijk met andere volwassen mensen, kijkt mensen ook aan. alleen bij kinderen verstijfd hij. hij begrijpt kinderen niet heb ik het idee.

Ik heb het idee dat deze kenmerken op school voort komen uit angst voor andere kinderen. en ik twijfel heel erg over de diagnose ASS. Nu is mijn vraag kan een kind op school ASS kenmerken vertonen en thuis dat niet laten zien. De psycholoog vertelde namelijk dat het kan zijn dat hij thuis die kenmerken niet laat zien, omdat hij in zijn veilige omgeving is, waar alles voorspelbaar is.

Ik hoop dat iemand mij zijn ervaringen kan vertellen.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ass kenmerken op school,maar niet thuis!

Hoi Jinky,
.....ten eerste: om een echte diagnose te stellen is veel meer dan dit van node, dus maak deze bevindingen van deze psycholoog niet groter dan ze zijn. Dit gedrag kan op zich idd wel wijzn op ass - maar ook op honderd andere dingen.
Gedrag is zogezed het buitenste laagje. Het is concreet en zichtbaar, maar "waarom" iemand doet zoals hij doet is in feite veel belangrijker. (Maar zeker bij kleine kinderen is die vraag stellen vrij zinloos.)

Ondertussen: wat je vertet vind ik wel zorgelijk: een kind zit nu eenmaal uren en uren per dag, week in week uit op school - en als hij bang is en/of andere kinderen niet begrijpt
.......wat reden is voor angst, gegronde reden, want kinderen kunnen als groep gemeen pesten als zij op hun beurt hem een rare vinden......
- dan moet daar wel iets aan worden gedaan.

Een van de dingen waar je naar zou kunnen kijken is novreflextherapie. Of het inpp. Bij het omgaan met kinderen is het van het grootste belang om lichaamstaal te kunnen spreken en verstaan. Kinderen die in het plaatselijk jargon 'nog een tlr hebben' kunnen doorgaans nog geen lichaamstaal van anderen lezen - en hun eigen lichaamstaal wordt door andere kinderen niet begrepen. Dat is een forse hinderpaal - en als je het weet kan het redelijk eenvoudig worden verholpen.
Gebruikersavatar
Jinky
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2014 10:08

Re: Ass kenmerken op school,maar niet thuis!

Hoi Janneke,

Ontzettend bedankt voor je bericht en uitleg. Wat heb je dat mooi uitgelegd! Fijn om te lezen! Ik ga meteen even kijken voor novreflextherapie.
Het is inderdaad zorgelijk, een kind hoort zich veilig op school te voelen en met plezier naar school te gaan.
Vandaar ook dat we hulp hebben gezocht. Ze gaan ons nu handvaten geven hoe we onze zoon kunnen helpen zodat hij zich meer op zijn gemak gaat voelen op school en weerbaarder wordt. in overleg met de juf want zij heeft ook handvaten nodig.

Nogmaals bedankt voor je uitleg en advies!
Gebruikersavatar
Jinky
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2014 10:08

Re: Ass kenmerken op school,maar niet thuis!

Hij heeft daarbij last van faalangst, extreem perfectionistisch, hij vindt tekenen niet leuk,omdat hij niet wil krassen en hij kan nog niet zonder krassen tekenen. hij wil niet fietsen,omdat hij het niet kan en hij wil niet oefenen omdat hij wil kunnen fietsen. hij heeft volwassen uitspraken en hij heeft beleefdsheidsvormen die niet bij een 5jarige passen. dat zijn ook kenmerken waar ze naar gekeken hebben.

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”