Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

doorslaan in dingen

Hey,
Ik het is nu al drie keer gebeurd dat ik doorsla in dingen. Het zijn steeds andere dingen en het lijkt niet op elkaar. Bijvoorbeeld dat altijd met school bezig ben. Probleem is dat ik het niet voel aankomen. Ik voel het alleen wanneer het al te laat is. Ik kan op de een of andere manier de signalen bij mezelf niet herkennen. Ik heb altijd de angst dat het weer gebeurt en daarom doe ik nu uit bescherming dingen maar half, waardoor de kwaliteit achteruit kan gaan en dit voelt ook niet lekker. Hoe gaan jullie hiermee op?
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: doorslaan in dingen

mereltje333 schreef:Hey,
Ik het is nu al drie keer gebeurd dat ik doorsla in dingen. Het zijn steeds andere dingen en het lijkt niet op elkaar. Bijvoorbeeld dat altijd met school bezig ben. Probleem is dat ik het niet voel aankomen. Ik voel het alleen wanneer het al te laat is. Ik kan op de een of andere manier de signalen bij mezelf niet herkennen. Ik heb altijd de angst dat het weer gebeurt en daarom doe ik nu uit bescherming dingen maar half, waardoor de kwaliteit achteruit kan gaan en dit voelt ook niet lekker. Hoe gaan jullie hiermee op?
Wat bedoel je met doorsla in dingen? Kun je een concreet voorbeeld geven? En welke signalen negeer je dan?
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: doorslaan in dingen

Ik bedoel dat ik me zo erg kan verliezen in dingen en dat ik me bijvoorbeeld niet meer kan ontspannen en dat alles opgeslokt wordt. Ik heb dat een keertje met school gehad. Ik was alleen maar bezig met school en ging op de raarste tijdstippen aan school. Ik voel alleen dat het te laat is, het is volgens mij niet zo dat ik signalen negeer. Ik voel ze gewoon niet. Als ik te ver ven gegaan kan ik bijvoorbeeld niet slapen en is mijn gezondheid niet zo best. Vergeet bv te eten en te drinken en ben onwijs moe en het kost echt heel veel moeite om eruit te komen.
Gebruikersavatar
Chris Ruby
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2014 12:32

Re: doorslaan in dingen

Wat je zegt, herken ik heel goed. Ik heb dat echt vaak; een soort hyperfocus. Ik ga dan gedurende een (lange) periode in overdrive. Ik kan dan bergen werk verzetten, vergeet veel om me heen en heb erg veel energie. Als de drive over is, ben ik moe, uitgeput en ik ben dan minder gemotiveerd om zaken te regelen, vaak ook omdat in die drive ik teleurgesteld raak in anderen, omdat ze me niet bij kunnen houden (werk gerelateerd dan). Anders raak ik wat meer depressief. Ik beschrijf het richting mezelf vaak als bipolair.

Wat ik sinds een aantal jaren doe en wat bij mij echt helpt is de zaken omdraaien. Je zegt niet meer te kunnen slapen, slecht te eten en te drinken en (dus) je gezondheid is dan slecht. Ik heb voor mezelf een paar regels opgesteld die altijd voorrang hebben. 1. Voldoende slapen: minimaal 8 uur per dag. 2. Mijn basisvoeding is altijd super gezond. Veel groenten, genoeg fruit, alles volkoren en weinig tot geen suikers. 3. Hard werken mag, maar ik dwing mezelf ook niets te doen of andere ontspanning.

Op deze manier hoef ik minder rekening te houden met de signalen die ik wel of niet zie. Gelukkig kan ik ze steeds beter zien en dus actie ondernemen, maar dat komt ook vooral omdat ik dus snel opmerk dat ik die drie basisregels niet goed opvolg. Sinds ik die regels hanteer, voel ik me echt zo veel beter. Ik ben nooit (zelden) meer chronisch moe, voel me fit en ik heb de energie om een drive te doorstaan.
Het eerste teken van autisme: 'zich herhalende stereotype patronen van gedrag': eerst mijn box, dan mijn broek.
Wesley_1980
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 dec 2014 05:33

Re: doorslaan in dingen

Er is nooit officieel Autisme bij mij gediagnosticeerd. Het enige wat ooit gezegd is waarschijnlijk autistische trekken en die zitten er ook wel in. Ik kan zomaar ineens doorslaan in iets. Gebeurd tegenwoordig niet heel vaak meer. Maar ik heb wel eens 24 uur online gepokerd aan 10 tafels tegelijk zodat ik alleen maar snelle beslissingen hoefde te maken. Ging nog goed ook. Later las ik een artikel dat de meeste spelers die dat doen enigzins Autistisch moeten zijn. Ik poker al lang niet meer. Maar zo nu en dan uit het zich nog wel ergens in. Met het schrijven ben ik ook wel eens de hele nacht doorgegaan en ook wel eens met online games. Het grappige is wel dat ik het kan zien, maar stoppen is geen optie dan.

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”