autisje

luidruchtig omgeving

In een luidruchtig omgeving zoals bars/cafe's waar de muziek niet eens zo hard is, kan ik bijna nooit mijn gesprekspartner verstaan die tegenover mij zit, zeg maar halve meter afstand.

Of in een restaurant waar veel mensen aan praten zijn, dan hoor ik alleen maar geroezemoes net alsof er bijen dicht bij mijn oor vliegen.

Zijn er meer mensen die dit hebben?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: luidruchtig omgeving

autisje schreef:In een luidruchtig omgeving zoals bars/cafe's waar de muziek niet eens zo hard is, kan ik bijna nooit mijn gesprekspartner verstaan die tegenover mij zit, zeg maar halve meter afstand.
Het hangt van de akoestiek van de ruimte af, maar in bepaalde café's moet je inderdaad behoorlijk hard tegen
elkaar praten om je verstaanbaar te kunnen maken.
* Liebe Macht Frei *
autisje

Re: luidruchtig omgeving

Nee dat is 't niet zo zeer, want andere mensen waar ik mee ben die kunnen wel elkaar verstaan en gesprek mee voeren.
Oh ja nog iets, als ik ergens ben waar 't muis stil is dan hoor ik hoge pieptoon. Zelfs nu bijv, ik zit op kantoor en niemand praat, ik hoor een pieptoon.

Ik heb er tot dusver nooit echt aandacht aan gegeven want ik ben 't gewend zeg maar. Het is dat mijn pschy zei dat dat een kenmerk is van autisme.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: luidruchtig omgeving

autisje schreef:Het is dat mijn pschy zei dat dat een kenmerk is van autisme.
Oorsuizen is een kenmerk van Tinnitus.
Wat een rare psych die beweert dat een pieptoon in het oor een kenmerk van autisme is!
Autisten kunnen gevoeliger zijn voor geluiden, maar dat is heel iets anders dan Tinnitus.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: luidruchtig omgeving

autisje schreef:Nee dat is 't niet zo zeer, want andere mensen waar ik mee ben die kunnen wel elkaar verstaan en gesprek mee voeren.
Oh ja nog iets, als ik ergens ben waar 't muis stil is dan hoor ik hoge pieptoon. Zelfs nu bijv, ik zit op kantoor en niemand praat, ik hoor een pieptoon.

Ik heb er tot dusver nooit echt aandacht aan gegeven want ik ben 't gewend zeg maar. Het is dat mijn pschy zei dat dat een kenmerk is van autisme.
Ik ken het als een gevolg van het niet goed functioneren van je middenoor.
Dwz: daar zitten twee piepkleine spiertjes en die moeten meehelpen om te horen in een 'geroezemoes ruimte'.
Het is een beruchte bijwerking van mensen die nog getergd worden door een behouden 'moro'reflex. (En ja: daar zijn raakvlakken met autisme. )

Een behouden moro-reflex kun je alsnog kwijtraken en dat lucht doorgaans fiks op.

(Dus raakvlakken of niet: ga nou niet denken dat je de rest van je leven met die nare kwaal zou moeten leven. )
Gebruikersavatar
sam
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 sep 2015 14:20
Locatie: Antwerpen

Re: luidruchtig omgeving

autisje schreef:In een luidruchtig omgeving zoals bars/cafe's waar de muziek niet eens zo hard is, kan ik bijna nooit mijn gesprekspartner verstaan die tegenover mij zit, zeg maar halve meter afstand.

Of in een restaurant waar veel mensen aan praten zijn, dan hoor ik alleen maar geroezemoes net alsof er bijen dicht bij mijn oor vliegen.

Zijn er meer mensen die dit hebben?
Dit is een bekend probleem bij autisme, zoals ik elders ook reeds vermelde, autisten hebben geen ingebouwd filter, daarom horen ze details, maar ze kunnen ze niet dempen. 't gevolg is dat ze in lawaaierige ruimtes hun medemensen moeilijker verstaan. Ze ergeren zich sneller aan langsrijdende auto's en hoge frequenties.
Mozilla is one of the most trusted companies when it comes to user privacy. Their partnership with Tor aimed at providing more privacy to Firefox browser, and increased Tor network support.
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: luidruchtig omgeving

Heey autisje =)

Ik heb hetzelfde, kan andere niet verstaan als er meerdere geluiden zijn.
Ik had weleens gehoord dat het niet te maken heeft met gehoor, maar het wordt lastig om de verschillende geluiden te scheiden, omdat je toch bewust/onbewust afgeleid raakt door andere geluiden.
Dat met die hoge pieptoon heb ik ook, maar ook kan ik me ergeren aan trillingen in de lucht, bv als er ergens een apparaat aanstaat.

Ik zelf geloof niet zo in het idee dat dit een autistisch kenmerk is, ik geloof echter wel dat het een kenmerk is van HSP (hoog sensitieve persoonlijkheid) of simpel gezegd hooggevoeligheid =).
Naar mijn idee wordt hooggevoeligheid ten onrechte als symptoom van autisme gezien, simpelweg omdat niet iedereen die hooggevoelig is ook autistische is en andersom is ook niet elke autist hoopgevoelig. Ik denk dus dat het waarschijnlijker is dat iemand HSP en autisme heeft dan dat hooggevoeligheid een kenmerk van autisme is ;)

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”