Milou

Heeft mijn vriend autisme?

Hallo,

Ik ben sinds enige tijd samen met mijn vriend. Meestal hebben we het héél fijn samen, en kunnen we zo intens gelukkig zijn samen. Maar als er een meningsverschil is, of het even niet lekker loopt, gaat het helemaal mis. Als ik me ergens aan stoor, kan hij zich totaal niet inleven. Hij blijft stoicijns voor zich uitkijken, zegt dat hij dat er geen reden achter zit dat hij het deed, maar dat hij het zo weer zou doen omdat hij me niet begrijpt. Als ik daarna in huilen uitbarst, blijft hij emotioneel zeer op afstand. En dat frustreert me weer zo ontzettend erg dat ik zo boos kan worden! Uiteindelijk zegt hij wel sorry, maar zo onbedoeld dat het bij toch niet lekker voelt...

Soms denk ik dat hij een lichte vorm van asperger heeft en wel om deze redenen:
>Hij is hoogbegaafd, maar heeft ontzettende moeite zijn studie af te ronden (zit nu in zijn 10e jaar...)
>Hij zegt dat hij geen vrienden wil omdat hij zich anders niet op zijn studie kan focussen. Hij kan zich maar op één iets tegelijk richten zegt hij. Hij heeft 2 vrienden die hij al heel lang kent (waarvan één zijn ex is, die hij absoluut niet wil opgeven omdat hij maar bij weinig mensen open kan zijn, zegt hij)
>Hij heeft moeite met het uiten van hoe hij zich voelt en ik moet best veel praten om erachter te komen hoe hij zich voelt.

Ik zou zo graag willen weten of hij inderdaad een vorm van autisme heeft. Het liefst zou ik het hem willen vragen of het er met hem over hebben, maar dan ben ik bang dat (als het niet zo is) hij erg boos op me wordt. En daarnaast... wat zou het uitmaken of het wel/geen autisme is, uiteindelijk is het de persoon die hij is. Of maakt het het misschien makkelijker voor mij om te begrijpen als ik zou weten dat er meer aan de hand is?

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren... Zal ik het hem wel of niet vragen? En zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Groetjes, Milou
Gebruikersavatar
Roytje
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 sep 2014 22:04

Re: Heeft mijn vriend autisme?

Hallo milou

Ik herken wel een aantal dingen uit mijn jeugd. In mijn geval niet zo extreem als hier beschreven wordt, maar zeker herkenbaar.

Let op! Dit is maar slechts wat ik denk.

Het lijkt me dat hij in een soort sociaal isolement zit. Het is moeilijk hier uit te komen simpel weg omdat hij langer de tijd nodig heeft om een relatie met iemand aan te gaan. Als kind heb ik hier therapiën voor gehad en dat helpt wel zeker.

Sociaal contact kun je trainen maar het is gewoon lastig omdat hij hij het meid of angst heeft voor.

Misschien kun je aan zijn ouders vragen of zij iets van deze dingen herkennen, dan hoef je hem ook niet alleen te benaderen.

Ik ben geen expert en vertel dit op eigen ervaringen en wat ik gezien heb. Hou daar rekening mee

Gr Roy
Rust, Orde en Regelmaat maar dan in de Chaos tacktiek
Gebruikersavatar
JulianC
Berichten: 2225
Lid geworden op: 24 sep 2009 17:16

Re: Heeft mijn vriend autisme?

Als ik het zo lees, klinkt het meer als eigenwijsheid en koppigheid dan autisme, maar wie weet. Als je het echt wilt weten, moet je het wel eerst met hem erover hebben, misschien is het wel gewoon zijn persoonlijkheid.
Als ik daarna in huilen uitbarst, blijft hij emotioneel zeer op afstand. En dat frustreert me weer zo ontzettend erg dat ik zo boos kan worden! Uiteindelijk zegt hij wel sorry, maar zo onbedoeld dat het bij toch niet lekker voelt...
Herkenbaar. Achter de 'sorry' zit dan geen emotie en daardoor kun jij niet voelen of hij het meent of niet. Waarschijnlijk heeft hij dat zelf niet door.
Ik denk dat hij iemand is die gewend is om zijn gevoel uit te zetten als het moeilijk wordt (in ruzies e.d.) en dat jij juist iemand bent die ontzettend veel met gevoel handelt. Ik kan je vertellen dat het dan ontzettend moeilijk is om elkaar te begrijpen, maar dat heb je zelf ook al door.
(waarvan één zijn ex is, die hij absoluut niet wil opgeven omdat hij maar bij weinig mensen open kan zijn, zegt hij)
Au! Of niet?

Sterkte!
You'll get over it. One day.

"Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.."
Milou

Re: Heeft mijn vriend autisme?

Haha zeker is dat au!

Bedankt voor jullie reacties!

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”