AS-S-D

Examen/Faalangst

De titel vat het eigenlijk al zowat samen in een kernwoord: 'Faalangst'.

Het maakt niet uit hoe goed ik iets beheers, op een examen klap ik toe, wat ik ook doe. Nochtans kan ik mijn hoofd koelhouden op momenten die er wel iets toe doen. Maar een examen, wat gewoon een demonstratie zou moeten zijn van je kunnen...

En ik weet totaal niet hoe dit te verhelpen.

Om een voorbeeld te geven, op mijn praktisch rijexamen, was ik al een week voor datum aan het stressen. Gevolg: ik kon op dit moment niet achterwaarts fileparkeren.

Terwijl ik dit anders meerdere keren op rij quasi perfect uitvoer.

Ik heb deze angst al heel mijn leven, maar ik heb het gevoel dat het steeds bepalender wordt, en mijn leven steeds meer gaat beïnvloeden.

Ik plaats dit hier, omdat ik de diagnose van ASS heb.

Iemand hints over hoe ik dit kan oplossen?
Gebruikersavatar
scampsd
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 aug 2006 10:33
Locatie: België, Leuven

Re: Examen/Faalangst

Hey,
Ik hoop dat ik je nu niet helemaal de dieperik induw, maar als het zo ver gaat kan jij dat niet oplossen. Daarmee bedoel ik dat JIJ dat niet kan oplossen.
Tja, wie dan wel?
Kijk, je hebt zelf gezegd dat je ASS hebt als diagnose. Ik weet niet wat dat is, ik vermoed dat het een psychologische afwijking is.
Wel, het feit dat iemand bij jou een diagnose heeft gesteld van een psychologische afwijking, betekent dat jij een professioneel persoon kent waar je met je psychologische problemen mee terechtkunt. Ik zou je dan ook ten stelligste aanraden om die persoon te contacteren vooraleer je door je faalangst helemaal in de problemen komt.
Ik zie je al denken "Oeioei, moet dat echt, en wat weet die onbekende forumbezoeker daar nu van?", wel ik kan je daar gemakkelijk op antwoorden: door faalangst heb ik een universitaire studie moeten opgeven, iets waardoor ik tot op heden (ik ben ondertussen in de 40) nog steeds een minderwaardigheidscomplex heb.
Zoek dus hulp! Professionele hulp. En vergeet nooit: het is beter om toe te geven dat je hulp nodig hebt gehad om een doel te bereiken dan het doel niet te bereiken.

[045] [045] [045] Veel geluk! [045] [045] [045]
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Examen/Faalangst

scampsd schreef:Hey,
Ik hoop dat ik je nu niet helemaal de dieperik induw, maar als het zo ver gaat kan jij dat niet oplossen. Daarmee bedoel ik dat JIJ dat niet kan oplossen.
Brrrr - het zal je maar gezegd worden......
Kijk, je hebt zelf gezegd dat je ASS hebt als diagnose. Ik weet niet wat dat is, ik vermoed dat het een psychologische afwijking is.
Wel, het feit dat iemand bij jou een diagnose heeft gesteld van een psychologische afwijking, betekent dat jij een professioneel persoon kent waar je met je psychologische problemen mee terechtkunt. Ik zou je dan ook ten stelligste aanraden om die persoon te contacteren vooraleer je door je faalangst helemaal in de problemen komt.[
.....lijkt mij niet, hoor.
Faalangst is uitstekend te verhelpen maar totaal niet gerelateerd aan ASS - er lopen dus veel hotemetoten rond die goede gedragstherapeutie voor ass kunnen geven en niets weten van angst
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Examen/Faalangst

Hoi As-s-d,
Welkom op het forum!

Faalangst is een nare, pesterige kwaal - en anno 2014 uitstekend de nek om te draaien.
Op zichzelf heeft het niets met ass van doen: iedereen kan getroffen worden door "een angststoornis".
Wel kan het zo zijn dat je ass soms dingen zwaarder maakt. (Bijv: goede examinator probeert jou op gemak te stellen - en dat dat voor jou voelt als een last.)
Goed om te weten: angst is geen emotie en ook niet direct het gevolg van fout denken. En dingen als 'naar je buik ademen en je ontspannen' kunnen soms helpen, maar het is vooral doen alsof - wat soms werkt.
Mijn tip zou zijn om contact op te nemen met iemand die emdr doet - en liefst ook nog benul heeft van ass (dat kan toch weer gedoe schelen).
Bij emdr wordt relatief weinig gepraat, dat kan een voordeel zijn.
En het mooie ervan is, dat het angst aanpakt op de plek waar angst ontstaat: in je autonome zenuwstelsel, nog voor je over iets hebt nagedacht is de angst er al.
Op Wikipedia staat ook wel een leuk artikel over emdr, er is vrij veel informatie over op internet.
Succes!
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Examen/Faalangst

Ik heb zo niet wat hints waar ik denk dat je wat aan kunt hebben. Wat ik je wel kan meegeven is dat er zeker wel om te gaan is met faalangst. Zoek iemand die je daarbij kan helpen, bijvoorbeeld iemand die EMDR kan zoals Janneke aangeeft. Er zijn veel verschillende manieren en er past ook eentje bij jou, geef niet op.

En in tegenstelling tot wat scampsd zegt, ben ik er wel van overtuigd dat je er zelf wat aan kunt doen. Je hoeft dit natuurlijk niet alleen uit te vogelen en hulp zoeken is een goede optie. Hiermee kan je de kracht vinden om uiteindelijk jezelf te kunnen helpen.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”