jazzauti

Wat gaat er om in jullie hoofd?

hallo lezers,

ik heb asperger en ben onder behandeling bij een autismecentrum. aangezien dat al een tijdje zo is, heb ik eens mijn theorieën en gedachten over autisme voor mijn behandelaar opgeschreven. een van die gedachten is het volgende: het is bekend dat het er in het hoofd van een autist behoorlijk aan toegaat. dat is bij mij niet anders. ik ben er bij mij (-n autisme) achter gekomen dat de gedachtestromingen voornamelijk bestaan uit het praten tegen mijzelf (inwendig). je zou bijna kunnen zeggen dat als ik mijn mond open doe, je de woorden zou kunnen horen; zo duidelijk zijn de vele 'dialogen' in mijn hoofd. mijn idee is dan ook dat daar de aard van mijn drukke hoofd ligt.

ik vroeg daarop aan de behandelaar of dit fenomeen bekend is. ze zei van niet. na een korte discussie was de conclusie dat ze er niks mee kon. ik was het daar niet mee eens. als mijn drukke hoofd daadwerkelijk komt door het vele (inwendige) praten tegen mezelf, dan zouden we ons daar op kunnen concentreren. en wie weet een soort behandelmethode kunnen vinden om mezelf te laten stoppen met praten tegen mezelf (natuurlijk afgezien van de continue gedachten die ieder mens heeft).

volgens mijn behandelaar is het onmogelijk om erachter te komen wie er zoveel tegen zichzelf praat. ook hier was ik het niet mee eens: je kunt het gewoon vragen aan mensen...

en dus is mijn vraag aan jullie: kan het zijn dat je drukke hoofd mede wordt veroorzaakt door heel veel praten tegen jezelf? gedachten hebben we allemaal, daar doel ik niet op. ik ben echt op zoek naar de oorzaak van je drukke hoofd door bijna hardop te praten tegen jezelf.
en eigenlijk ook een tweede vraag: denk je dat het aanpakken van dat praten een oplossing kan zijn om het rustiger te laten worden in je hoofd?

bij voorbaat dank voor jullie reacties,
jazz
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Wat gaat er om in jullie hoofd?

Praat je tegen jezelf om eenzaamheid tegen te gaan of zijn het discussies over vragen waar je een antwoord op zoekt?
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
jazzauti

Re: Wat gaat er om in jullie hoofd?

Nee, ik praat niet tegen mezelf om eenzaamheid tegen te gaan. Gelukkig voel ik me nooit eenzaam. Het zijn ook geen vragen. Het is gewoon continu ouwehoeren in mezelf.

De enorme gedachtenstroom is er altijd geweest en heb ik altijd voor lief genomen. Ik had daar nooit over nagedacht. Na een cursus 'Mindfulness voor autisten' werd ik me wat bewuster van mezelf en mijn omgeving. Hierdoor merkte ik dat de enorme gedachtenstroom (ik noem het een racebaan) veelal wordt veroorzaakt door mezelf continu bezig te houden met inwendig praten. Misschien komt dat omdat we vroeger thuis altijd stil moesten zijn en een mens (kind) toch wil praten. Ik ben namelijk totaal geen prater, ik ben erg stil.

Hoe het ook zij, ik vroeg me dus af of dat 'praten' ook de reden van het drukke hoofd bij andere autisten is.
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Wat gaat er om in jullie hoofd?

Ik heb geen idee of het bij andere mensen ook zo is als bij jou, maar als jij denkt dat je innerlijke dialogen een oorzaak kunnen zijn, dan kan je altijd proberen om hier wat mee te doen toch?

Ik denk inderdaad niet dat er veel bekend is over het fenomeen dat jij beschrijft. Maar ik denk ook, ach, wat maakt het uit, zolang als het voor jou maar relevant is toch? :)
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
jazzauti

Re: Wat gaat er om in jullie hoofd?

Daar ben ik nu mee bezig...

Mijn psychologe had er nog nooit van gehoord en daarom wil ze er niks mee doen. Dat stoort me. Het kan zijn dat veel mensen het zelf niet eens doorhebben (ik merkte het ook pas op na een cursus mindfulness) en het daardoor niet kunnen benoemen als men vraagt wat er in zijn of haar hoofd omgaat.

Daarom stel ik de vraag, om te zien of er meerdere mensen zijn die dit hebben. Stel dat ik niet de enige ben, dan kan er in de toekomst misschien onderzoek naar gedaan worden om een passende behandeling te ontwikkelen. En als ik wel de enige ben, dan ben ik echt uniek : ).
TheEmperor85

Re: Wat gaat er om in jullie hoofd?

jazzauti schreef: Daarom stel ik de vraag, om te zien of er meerdere mensen zijn die dit hebben.
Jep. Ik reageerde niet direct op je topic omdat ik me er een beetje voor schaam, eerlijk gezegd. Maar vanavond dacht ik 'ach, was soll' :D. Dat heb je wel eens.

Dat we beiden Asperger hebben..ik weet niet zeker of het daar iets mee te maken heeft. Voor mij is het een vorm van redeneren (ik ga voor elke sociale situatie elk scenario na, of iemand aardig reageert of boos reageert of etc). En een vorm van observeren. Ik zeg een heleboel tegen mezelf als ik ergens op Rotterdam Centraal loop :P En het is zó fijn dat niet iedereen hoort wat ik dan precies denk 011

Maar in alle ernst: het is wel eens flink vermoeiend ja. Toch zou ik niet zonder willen. Zalig zijn de armen van geest zeggen ze wel eens well..laat mij dan maar niet zalig zijn.
jazzauti

Re: Wat gaat er om in jullie hoofd?

Fijn dat je toch reageert : )

Ik herken dat wel, dat je alle scenario's in je hoofd afspeelt. Misschien ook scenario's die niet realistisch zijn?

Zo zijn er dus al minimaal 2 autisten die dit hebben, er moeten er dan wel meer zijn...?
Jolienn

Re: Wat gaat er om in jullie hoofd?

Grappig om te horen dat iemand anders dit ook heeft. Ik praat constant "luidop in mijn hoofd", weet niet hoe ik het anders moet beschrijven. Meestal heb ik er weinig last van, maar soms geraak ik daardoor niet in slaap.
Op adem letten, of in plaats van een storm aan woorden één overstemmende klank in je hoofd zeggen kan mij vaak kalmeren :)
jazzauti

Re: Wat gaat er om in jullie hoofd?

hoi Jolienn, dus we zijn al met z'n 3-en. dat betekent vast dat er meer mensen moeten zijn. kan niet missen. het stoort mij wel, omdat ik denk dat het mijn hoofd bezighoudt. zonder dat hardop in mezelf praten heb ik meer tijd om 'op aarde' te zijn.
ik hoop dat er nog meer mensen reageren.

het letten op je ademhalen is een hele goede truc om je te ontspannen (kan overal!). ik kreeg dezelfde oefeningen voor mindfulness. en dat is een hele fijne bezigheid.
Euler

Re: Wat gaat er om in jullie hoofd?

Ik heb ook asperger en in feite hetzelfde maar dan in beelden. Ik denk niet in woorden, maar in beelden, en ze overspoelen mij elke seconde van de dag. Dit kan soms zeer vermoeiend zijn. Bij paniek zijn het namelijk nogal heftige kleuren en vormen die mij "aanvallen". Ik heb ook de cursus "mindfulness bij autisme" gedaan, en ik ben ook in therapie geweest. Wat bij mij wel helpt is het probleem bij de oorzaak aanpakken: bewust op de aangename kleuren en vormen concentreren om de rest op de achtergrond te houden, en zo overprikkeling tegen te gaan. Misschien werkt dit ook als je in woorden denkt: bewust met je inwendige gesprekken bezig zijn, concentreren op degene die relevant lijken, om daarmee de overbodige gesprekken eruit te filteren. Het is misschien wat rigoureus om al je inwendige gesprekken weg te willen hebben, maar dat weet ik niet. Ik denk zelf, als ik op mijn eigen ervaringen af ga, dat het mogelijk is je gedachten te sturen en bij te schaven. Ik denk echter ook dat dit vaak een langdurig proces is, dat het met kleine stapjes tegelijk gaat, en dat er geduld voor nodig is. Maar laat alsjeblieft niemand je vertellen wat je niet kunt. Sterkte!
jazzauti

Re: Wat gaat er om in jullie hoofd?

daar had ik nooit van gehoord, van die beelden. lijkt me heftiger dan hardop praten in jezelf. word je daar dan niet door afgeleid? stel, je rijdt in een auto, nemen die beelden dan niet het zicht weg?

dank voor de tips, die zijn altijd mooi meegenomen. ik zal eens proberen om alleen aan nuttige dingen te denken. al zal dat inderdaad moeilijk worden. mijn hoofd is als een racebaan; de gedachten (woorden) wisselen elkaar af in sneltreinvaart.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat gaat er om in jullie hoofd?

Ik ben geen autist en ik heb weinig kennis of ervaring van Asperger maar ik weet dat er toch wel wat mensen zijn die ook praten in zichzelf of in hun hoofd. Volgens mij zijn dat niet allemaal mensen met autisme. Het komt vaker voor. Er zijn diverse psychische toestanden waarin mensen dat doen. Het in zichzelf praten kan als prettig worden ervaren (een soort innerlijke dialoog of monoloog) die helpt bij het ordenen van indrukken en gedachten of als verschillende stemmen die verschillende subpersoonlijkheden vertegenwoordigen.

Er is zelfs een behandelmethodiek op gebaseerd die vooral geschikt is voor mensen die een grote innerlijke criticus hebben. Deze methodiek heet Voice Dialogue. Hierin wordt met innerlijke stemmen en de subpersoonlijkheden die ze vertegenwoordigen gewerkt. Of het geschikt voor mensen met autisten is, durf ik niet te zeggen. En in hoeverre er overeenkomsten mee zijn, weet ik ook niet.

Thuiskomen in jezelf is een boek van Hal en Sidra Stone wat hierover gaat en goed uitlegt hoe Voice Dialogue in zijn werk gaat. Wellicht eens bij de bieb kijken ..
Inzicht als Uitweg..
jazzauti

Re: Wat gaat er om in jullie hoofd?

ik ervaar het zelf als erg storend, vandaar de post. als ik niet de enige ben (en dat blijkt), dan is er misschien een reden om het te onderzoeken. volgens mijn behandelaar is dit fenomeen niet bekend in de wereld der autisten, dus het zou mooi zijn als hier wat meer aandacht aan geschonken wordt.

bedankt voor de tip over het boek! voor mij erg interessant, daar ik er wellicht iets mee kan.
W817

Re: Wat gaat er om in jullie hoofd?

Dag

Ik heb ook soms zo'n druk hoofd en ik heb ook autisme (ASS)
Ik heb dat ook al veel gezegd of opgeschreven. Als ik moet praten met een dokter of psycholoog toon ik dikwijls wat ik schrijf.
Ik zeg dat 'er meer dan 1 gesprekslijn in mijn hoofd zit'.
Of dat 'mijn hersenen tegen elkaar praten'
of 'mijn hersenen denken òver mij of ze praten tegen mij.'
allemaal ingewikkelde dingen die ik niet anders kan omschrijven.
Maar het is inderdaad druk en op den duur weet ik niet meer of het wel ikzelf ben die denkt en of alles wel echt is. Geraak soms het verschil kwijt tussen echt nu of fantasieën of toneeltjes in mijn hoofd.
Het is niet constant , het is in periodes. En vooral ook als ik veel tussen mensen geweest ben of in drukke plaatsen of als ik teveel hersenenergie heb verdaan. Je hoofd is moe en toch zo druk. Een chaos in het hoofd. Het gevoel dat het een zwiermachine is in mijn hoofd.
En kan inderdaad moeilijk filteren.
Ik zeg ook soms dat 'mijn hoofd niet in zinnen denkt, mijn hoofd denkt zonder woorden' Zo'n gevoel of uitleg heb ik ervoor.
Ik geloof jou 100 %. Ik denk dat ik jou begrijp, maar het kan ook anders aanvoelen.
W817

Re: Wat gaat er om in jullie hoofd?

Nog iets.
Ik zeg soms dat ' ik mijn gedachten hoor '.
Die gedachten zijn zo helder of hard of luid , fel.
Het is lastig soms en storend inderdaad. Zou het gedoe willen stilleggen.
Ze dachten dat ik stemmen hoor, maar het is niet waar. Het is mijn eigen hoofd.
jazzauti

Re: Wat gaat er om in jullie hoofd?

W817, dat klinkt nog wat heftiger dan bij mij. het heeft zeker met elkaar te maken, zij het op een verschillend niveau. je bent dus niet de enige.

Minerva heeft het over Voice Dialogue, is dat iets voor jou? wat zeker zal helpen is mindfulness, dat heeft bijna iedereen die bij mij in de groep zat een positief effect gehad. helaas mag dat niet meer gegeven worden via de ggz (een uitzondering daargelaten, geloof ik), maar er zijn zat manieren om dit toch op te pakken.

dank voor je reactie!

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”