Miran36

Geluid en vormen.

Sommige geluiden kan ik moeilijk hebben,maar dit heb ik ook bij bepaalde vormen en omgevingen waar ik onrustig van wordt. Raar klinkt dit misschien,maar herkent iemand zich hierin?
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Geluid en vormen.

Ja. Een omgeving kan dreigende elementen bevatten, en vormen kunnen associaties opwekken van gevaar. Dit is instinctief bepaald, om bijvoorbeeld vluchtgedrag mogelijk te maken bij een naderend roofdier, of om extra alert te zijn op verschillende soorten van gevaar. Dat bepaalde vormen en omgevingen je onrustig maken is dus niet raar en eigenlijk best gezond.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Miran36

Re: Geluid en vormen.

Oke Radius,maar ook als ik angstig word van ramen,bos,vewrlaten oude gebouwen enz.?
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Geluid en vormen.

In bossen en oude gebouwen is het logisch dat je op je hoede bent. Ramen waren er nog niet toen ons instinct zich ontwikkelde, maar ze kunnen natuurlijk allerlei associaties oproepen in je onderbewustzijn. Mensen (en dieren) houden van beschutting. Je zou een raam kunnen zien als een zwakke plek in je beschutting en je er daarom onveilig door voelen. Veel angsten zijn te verklaren als rudimenten van ons oerinstinct, hoewel er niet altijd een voor de hand liggende oorzaak is aan te wijzen. Sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Miran36

Re: Geluid en vormen.

Ja heel gek,maar ik bedoelde met een raam heel iets anders,is ook heel moeilijk uit te leggen. Hihi.
Dan heb ik het meer over dit soort huisjes met dit soort raampjes.

Afbeelding
anna schippers

Re: Geluid en vormen.

Zelf heb ik ook last van overgevoeligheid van geluidsprikkels. Sinds kort draag gehoorbeschermers van noizezz wat mij zeer goed bevalt. Dit advies kreeg ik toen ik op het autisme congress was te Utrecht. Deze kan je aanmeten bij een audicien tevens hebben zij ook universele van noizezz.
Romain30

Re: Geluid en vormen.

Dit herken ik heel goed Miran.
Bijv bij harde geluiden die 3x erger doorkomen als mensen die erbij staan.Zoals als ik bij m'n ouders thuis ben en de wasmachine aan staat. Dan kunnen bij mij de stoppen doorslaan.

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”