Hnklmnn

Re: Ik weet niet meer wat ik moet doen....

21 mei 2018 21:21

Memories schreef:
13 mei 2018 15:33
Ik kop je even een verdiende knuffel langsbrengen hoor. 3some
Thanks Memories en Knoalster.
En sorry voor mijn afwezigheid..

Afgelopen maand wel eens op het forum gekeken, dus was niet echt weg. Maar weet soms even niet wat of hoe ik ergens op moet en kan reageren.

Heb ondanks mijn ‘afwezigheid’ niet echt stil gezeten. Ben in traject bij een SPV’er en heb wekelijks contact met mijn behandelaren.

Gesprekken met de SPV’er gaat soms erg moeizaam. Niet omdat hij niet duidelijk is, maar omdat het erg veel energie neemt van me.
Ben er nog dagen mee bezig na zo’n gesprek, vooral omdat ik telkens dingen vergeet.
Gelukkig gaat mijn moeder mee, die kan soms dingen net even anders vertalen voor mij zodat het gesprek blijft doorgaan. (Zelf heb ik veel moeite met het behouden van gesprekken en valt er al snel stilte.)

Mijn SPV’er heeft veel geduld en dat geeft mij wel het gevoel dat hij ook echt luistert, ook legt hij de dingen m.b.t. het Autisme heel goed en rustig uit.

Ben er dus achter gekomen dat veel dingen die ik normaal vind, en of dingen die ik doe zoals ik ze doe, helemaal niet zo ‘normaal’ zijn.

Klein voorbeeldje:
Altijd gaf ik aan mijn leidinggevende aan dat de ‘’drukte’’ mij erg vermoeit maakt; waarop hij antwoordde: wen er maar aan ‘of’ doe niet zo zielig.

Wat ikzelf ermee bedoelde is dat een ruimte met meerdere mensen. Of het nu op de werkvloer is of in de kantine. Het voelt dan voor mij erg drukkend en rumoerig aan, en daar word ik dus extra geprikkeld door.

(Door zoiets kan ik dus overprikkeld raken, en als ik dan niet oplet, wat ik dus nooit doe, val ik in een depressie)

Door deze gesprekken word het wel iets duidelijker van hoe mijn informatieverwerking anders verloopt dat de ‘neurotypische’.
Ik wist er al veel over maar niet met betrekking tot mijn eigen leven.

Ondanks de hulp die ik krijg heb ik niet echt het gevoel dat dit mij zal helpen voor de toekomst.
Ik weet dat ik straks weer aan het werk Moet, UWV heeft ook al weer een uitnodiging gestuurd m.b.t. Ww/ ziektewet.
Alleen al als ik er aan denk loopt de zweet over mijn lichaam, krijg ik het benauwd.
Niet om het werken, maar meer omdat ik eigenlijk al weet hoe het weer gaat lopen.

Word al nerveus van die gedachtes, en al helemaal wanneer ik zo’n gesprek moet voeren.
Pfff word echt gek van mezelf.

Nja ik moet donderdag naar het UWV voor een re-intergratie gesprek. Hopelijk is die dag snel voorbij. Al die stress maakt het er niet beter op.

Vind het al maanden erg lastig en moeilijk om te concentreren op ‘beter worden’ als er van alle kanten aan me getrokken word door UWV en behandelaren.

Maargoed hun zullen wel weten hoe iemand het beste hersteld. Ik heb er weinig vertrouwen in.

Laat nog wel weten hoe het gegaan is.

Doei

koen0069
Contacteer: Website

22 mei 2018 09:16

Hoi Hnklmnn,
Mijn SPV’er heeft veel geduld en dat geeft mij wel het gevoel dat hij ook echt luistert, ook legt hij de dingen m.b.t. het Autisme heel goed en rustig uit.
Daar ben ik blij om. Hopelijk kan je daar ook iets van kracht uit putten. Het is altijd fijn als mensen echt luisteren naar je verhaal en proberen het goed en rustig uit te leggen.
Ben er dus achter gekomen dat veel dingen die ik normaal vind, en of dingen die ik doe zoals ik ze doe, helemaal niet zo ‘normaal’ zijn.

Klein voorbeeldje:
Altijd gaf ik aan mijn leidinggevende aan dat de ‘’drukte’’ mij erg vermoeit maakt; waarop hij antwoordde: wen er maar aan ‘of’ doe niet zo zielig.
Dat is ronduit bot te noemen - vind ik - zoals er wordt gereageerd. Maar fijn dat je wat meer inzicht krijgt.

Zelf werk ik in een kantoorkamer met meerdere mensen (8 geloof ik, kan meer zijn) die allemaal aan het praten zijn. Sommige mensen hebben hele harde stemmen. En ik vind het ook erg irritant als mensen constant aan het "beppen" zijn over hun familie/kinderen/andere dingen die niet over het werk gaan. Ik heb in het verleden meerdere keren aangegeven bij mijn chef via werkgeversgesprekken dat ik het vervelend vind als het zo roerig is. Daarbij vermijd ik dat het mij erg moe maakt, om de reden dat ik verwijd zou krijgen dat ik mij aanstel of dat het beter is om een andere functie/werk te zoeken. Ik krijg het idee dat daar wel wat mee wordt gedaan; diverse collega's zijn op andere plekken gaan zitten en ik zit nu ook op een rustig plekje zonder al die beppende vrouwen om mij heen en kan ik mij goed concentreren.

Ook heb ik mij beseft dat ik ruimte nodig heb. Ik kan er slecht tegen als er twee mensen om mij heen staan, dat voelt intimiderend, verdrukkend. Ik zeg er ook wel wat van wat het met mij doet, dat ik mij slecht kan concentreren als ze zo dicht bij mij staan en of ik een klein beetje ruimte kan krijgen.
Ondanks de hulp die ik krijg heb ik niet echt het gevoel dat dit mij zal helpen voor de toekomst.
Ik weet dat ik straks weer aan het werk Moet, UWV heeft ook al weer een uitnodiging gestuurd m.b.t. Ww/ ziektewet.
Alleen al als ik er aan denk loopt de zweet over mijn lichaam, krijg ik het benauwd.
Niet om het werken, maar meer omdat ik eigenlijk al weet hoe het weer gaat lopen.
Kan mij dat goed voorstellen dat het je het zo voelt. Maar om nu al te zeggen dat je al weet hoe het in de toekomst er aan toe gaat, dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ken je het zinnetje: "In het verleden behaalde resultaten hebben geen garantie op de toekomst?" Wat in het verleden is gebeurt, hoeft nu niet meer te gebeuren. Er zijn tal van omstandigheden: je wordt ouder (en wijzer), zelfontdekking dmv SPV'er.

Ik zou dit punt ook meenemen richting de SPV'er. En wellicht kan die ook punten (tools) aanreiken waardoor je op een prettige manier kunt werken, zodat jij lekker in je fel zit, dat je goed werk kunt leveren en waardoor mensen je ook waarderen in het bedrijf. Dat zou ideaal zijn. Dat is iets wat ik je wel toewens.

Heel veel succes met dit..
Flowerpower

Hnklmnn

23 mei 2018 11:57

Maar om nu al te zeggen dat je al weet hoe het in de toekomst er aan toe gaat, dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ken je het zinnetje: "In het verleden behaalde resultaten hebben geen garantie op de toekomst?" Wat in het verleden is gebeurt, hoeft nu niet meer te gebeuren.
Nja ik heb nooit andere ervaringen gehad. Zelfs wanneer er aangegeven word waar ik wel en niet tegen kan mbt werken, alle werkgevers die ik gehad heb doen daar niets mee.
Ze vinden mij dan een zeurpiet en/ of ze zeggen dat ik niet goed genoeg ben. En dan na een poosje loopt bij mij de emmer over.

Ik heb inmiddels al een flink aantal werkgevers gehad en verschillende soorten banen. Maar overal gaat het mis. Alsof mij niets lukt en of ik niets goed kan, want ‘andere’ kunnen dat blijkbaar wel, en ik niet.

Hierdoor weet ik dus dat het in de toekomst precies zo gaat lopen, zoals in het verleden is gegaan...

Memories

29 mei 2018 12:19

Ja, kan ik mij helemaal indenken dat dan de emmer overloopt, maar desalniettemin altijd goed om te vermelden dat je die ervaringen hebt, en hoe mensen de vorige keer daarmee omgingen (of niet mee omgingen...) want dat is ook heel naar. Maar uiteindelijk dan toch: Behaalde resultaten (of geen resultaten...) bieden geen garantie voor de toekomst. Maar ik kan goed begrijpen dat je daar moeite mee hebt en toch wel angst hebt dat het opnieuw gaat gebeuren... dat is heel begrijpelijk. In werk (of vrijwilligerswerk, kan ook nog soms) moet het veilig en fijn voor je zijn, mag je ook best eisen aanstellen. Maar we gaan er gewoon voor dat het uiteindelijk toch lukt, we staan achter je.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Memories

21 jul 2018 12:40

Hoe gaat het momenteel met je? Tijdje niets gehoord, was benieuwd. :)

Hnklmnn

01 okt 2018 16:31

Een paar maanden geleden heb ik hier voor het laatst geschreven, echt positief waren mijn berichten niet, als ik ze zo terug lees. Ik zat (en nog steeds een beetje) in een enge rollercoaster.

We zijn inmiddels een paar maanden verder en in die tijd is er genoeg gebeurd.

Kleine update over mijzelf:
Persoonlijk gaat het wel iets beter met mij. Dat hoor ik van mijn ouders want zelf vind ik het altijd moeilijk om uit te leggen hoe ik me voel. Maar als hun dat zeggen, geloof ik dat ook wel.
Wel heb ik nog dagen dat ik heel erg down ben, vooral als ik de dag daarvoor iets gedaan heb. Bijv: bezoek of een kleine verjaardagen, familie bezoekjes. Dan merk ik goed dat ik nog niet fit ben.
(hoewel dit ook een gedeelte van mijn beperking is, nl: ASS)
Heb nu wel geleerd om tijdens die momenten, ook echt rust op te zoeken, nu is mijn slaapkamer ook een soort 'Safehouse' geworden. En hebben mijn ouders geaccepteerd dat ik soms dagen daar ben.
want voorheen keken mijn ouders daar anders tegen aan, alsof ik dan dagen lui was en een zin had naar beneden te komen, terwijl dat helemaal niet mijn opzet was.

En nu weer On Topic:
Een van de laatste keren dat ik hier schreef, zat ik in meerdere trajecten en dat vergde veel energie, soms zoveel dat ik dagen last had van een "meltdown's", hierdoor kon ik het niet meer opbrengen om te schrijven.
Nu ben ik bijna klaar met de verschillende trajecten, en is er inmiddels een hoop duidelijk voor mij en mijn omgeving.

We zijn nu bezig om stapsgewijs te kijken naar de mogelijkheden m.b.t. werken. Ik heb sinds kort een Coach 'gekregen' die mij gaat helpen naar het vinden van passend werk en het vinden van de juiste werkomgeving.
'Coaching' krijgen is een compleet nieuwe wereld voor mij, dus hier kan ik nog niet zoveel over zeggen, maar tot nu toe is zij een prima persoon, die goed luistert en uitlegt.
Zij heeft mijn Diagnoseverklaring samen met mij doorgelezen en tijdens het lezen vragen gesteld.
Daarna heeft zij mijn diagnoseverklaring omgezet in een soort 'formule', die gebruikt kan worden tijdens mijn zoektocht naar passend werk.
Nu is het daarmee even afwachten op akkoord vanuit de instanties.

Ik had nog wat andere dingen in mijn hoofd om te schrijven, maar die ben ik nu even kwijt.
(nog zo'n moment dat ik merk niet fit te zijn, blehh)

nou wie weet komt dat de volgende keer weer.

Fijne Avond,
doei.

Owja, nog bedankt voor je berichtje Memories!!
en excuses voor het niet beantwoorden van je geschreven berichten van toen.

Radius

01 okt 2018 18:58

Fijn dat er weer wat positieve vooruitzichten zijn. Veel succes met de coaching!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

Hnklmnn

05 okt 2018 13:25

Ja inderdaad radius thnx.

Memories

06 okt 2018 10:25

Dat is niet erg, je bent goed bezig! :knuffel:

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”