Gebruikersavatar
Famke1987
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:56

Eetstoornis of gewoon een eetprobleem

Heb sinds vorig jaar last van stemmingswisselingen, maar heb nu het gevoel dat ik er een beetje in blijf hangen.
En ik kan er maar niet achter komen waarom ik mij slecht voel.
Ik heb een laag zelfbeeld en ben best onzeker terwijl dat voor de buitenwereld niet zo lijkt. Terwijl het eerst een lange tijd goed ging.

vorige week dinsdag dus bij de psycholoog geweest. Het was een her intake. Ik hoefde gelukkig niet alles te vertellen omdat ze bijna alle informatie nog hadden van mij. Ben daar eerder namelijk geweest. Alleen ik voelde mij best ongemakkelijk, het gesprek ging best snel, soms het gevoel dat ik niet alles heb verteld. Soms wist ik even geen antwoord te geven. Had ook het gevoel dat de psycholoog wat snel ging. En ik was best zenuwachtig, en wist gewoon niet hoe ik mij moest uiten. Er werd wel gevraagd of ik nog wat kwijt wou, nog wat wou vertellen, maar door de zenuwen dacht ik er weinig aan.

Totdat er ook een vraag werd gesteld of ik veel of weinig eetlust had en gezond at. Op dat moment zei ik dat ik gezond at. Maar thuis, zat ik na te denken, wat is nou echt gezond eten? Dacht altijd dat als je een eetstoornis heb, dat het anorexia is.
Maar toch ben ik best onzeker mijn lichaam, walg soms van mezelf, vind mij te dik en wil afvallen. Ik ben een perfectionist in veel dingen. Heb niet zozeer het gevoel dat ik een eetstoornis aan het ontwikkelen ben, maar weet ook niet wat ik daar onder kan verstaan. Eén eetstoornis is bij mij anorexia, dat heb ik altijd gedacht.

Even in het kort: In 2016 begonnen met een koolhydraatarm dieet. 20 kilo afgevallen. Daarna nam ik regelmatig gewoon wel eens wat lekkers. Maar de laatste tijd ben ik echt bezig met wat ik eet. Met gezond eten, wat ik mag eten. Hoeveel ik mag eten etc. Ik eet wel gewoon 3 maaltijden per dag. Niet echt super veel. Tussen de maaltijden door eet ik vrijwel niets of een klein beetje. Bij het avond eten, let ik er op dat ik niet teveel eet. Als ik honger heb, stel ik het uit. Vaak gaat dat hongergevoel over of ik ga wat doen zodat ik er niet aan hoef te denken. Ik eet geen aardappelen en pasta etc. En als ik ben aangekomen, al is het maar 200 gram voel ik mij gelijk slecht. Als ik wat ben afgevallen dan geeft mij dat een fijn gevoel. Sta daarom ook elke dag op de weegschaal. als ik een dag iets slechts eet voel ik mij gelijk weer dik en slecht. En kan ik daar over piekeren. Wat weer resulteert in een week heel weinig eten en weer streng diëten. Moet soms zo lang over nadenken, wat zal ik eten? Zal ik wel of niet dat eten? Zo ben ik weer een uur verder. Ik hou echt letterlijk alles bij Wat ik eet en hoeveel ergens in zit. Dit doe ik via een app. Let er op dat ik niet veel calorieën eet. Meestal tussen 1000 en 1100. Ook op koolhydraten let ik. Omdat ik gewoon nog Wat wil af vallen, heb ern ideaal beeld voor ogen. Doordat ik hier zo mee bezig ben heb ik ook geen tijd om te piekeren en wat ik eerst deed, mij af en toe snijden. Ik voel mij goed hier door.

Op het moment dat de psycholoog vroeg of ik wel eetlust had en gezond at, stond ik er niet bij stil en antwoordde ik ja. Want ik eet immers nog wel en ik braak niet. Dus dat zal allemaal wel meevallen. Durf het niet te herkennen, omdat ik gewoon even wat minder eet. Maar achteraf ben ik er zo obsessief mee bezig, met mijn gewicht en alles dat ik het niet wou herkennen. Pas toen ik thuis was, dacht ik er over na. Bij mij is dat toch dat stukje controle kunnen houden.

Ik merk gewoon dat het mij heel erg moe naakt Elke ochtend heel vroeg wakker, rond 5 uur en dan nog moe. Kan savonds gerust al om half 9 slapen. Uit bloedonderzoek kwam niks uit.

Voor de buitenwereld lijk ik vrolijk, ik lach altijd. Zet ik een masker op en iedereen denk dat het goed gaat. Ik werk gelukkig wel en dat is voor mij een beetje afleiding. Op het werk weet niemand van mijn problemen en dat hoeft ook niet. Als er wordt gevraagd, hoe het gaat, zeg ik volmondig ja het gaat goed. Maar van binnen...

Heb zoveel meegemaakt in het leven waarbij ik denk was dit het?

Volgende week heb ik nog een gesprek met een psychiater. Moet ook een vragenlijst invullen omtrent mijn klachten. Vanuit daar wordt gekeken welke therapie bij mij past.
Alleen ik weet gewoon niet wat ik allemaal aan de psychiater moet vertellen. Ik durf mijn gevoel niet te eten. Met mijn eetgedrag ook, hoe zal ik dat aankaarten? Mijn hoofd zegt het is niet zo erg, stemmetje in mij zegt het is niet gezond.En toch weet ik niet hoe ik het moet aanpakken.

Maar het is soms zo frustrerend, dat ik het soms niet meer weet. Mijn verhaal hier schrijven, is voor mij wel een beetje opluchting... omdat ik het nu gewoon even van mij af kan schrijven.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Eetstoornis of gewoon een eetprobleem

Famke1987 schreef: 29 jan 2019 08:53 Ik hou echt letterlijk alles bij Wat ik eet en hoeveel ergens in zit. Dit doe ik via een app. Let er op dat ik niet veel calorieën eet. Meestal tussen 1000 en 1100. Ook op koolhydraten let ik. Omdat ik gewoon nog Wat wil af vallen, heb ern ideaal beeld voor ogen. Doordat ik hier zo mee bezig ben heb ik ook geen tijd om te piekeren en wat ik eerst deed, mij af en toe snijden. Ik voel mij goed hier door.
Natuurlijk is het goed om niet meer te snijden. Je bent redelijk obsessief met eten bezig en je zit met een voedingspatroon waarbij je 1000 tot 1100 calorieën eet voor een vowassen vrouw aan de lage kant. Het lijkt me raadzaam hier niet te ver in door te schieten. Een volwassen vrouw heeft, zoals je misschien zult weten, tussen de 2000 en 1500 calorieën per dag nodig. Ik neem aan dat je ook in de gaten hebt dat obsessief met eten bezig zijn de plaats van snijden heeft ingenomen. Als je vanuit dat besef kijkt naar je vraag of je een eenstoornis of een eetprobleem hebt, lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat obsessief met eten bezig zijn een middel is om niet aan achterliggende problemen toe te komen.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Eetproblemen”