Gebruikersavatar
Lisa
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 mar 2016 20:45

ik ben bang dat ik een eetstoornis aan het ontwikkelen ben

Hi iedereen
Ik plaats dit bericht omdat ik bang ben dat ik een eetstoornis aan het ontwikkelen ben.
En ik wil weten of het een soort van ernstig is of niet.

Ik denk dit omdat ik de laatste tijd heel erg op het aantal calorieën let en probeer rond de 1500 te blijven, en ik al sinds twee jaar niet meer lunch. En als ik met vrienden iets eet zoals chips, popcorn, pizza of chocolade voel ik me daarna echt rot enz.
Ook zit ik de laatste tijd heel veel op van die pro ana sites.
Verder zijn er nog wel meer van dit soort kleine dingetjes

Verder weeg ik 64 kilo met een lengte van 1, 69 dus dat is wel echt te dik.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: ik ben bang dat ik een eetstoornis aan het ontwikkelen b

Lisa schreef:En ik wil weten of het een soort van ernstig is of niet.
De dingen die je opnoemt zijn zorgwekkend genoeg. Voor een jonge of volwassen vrouw is 1500 calorieën
veel te weinig. Maaltijden overslaan is niet verstandig, net zo min als het bezoeken van pro ana sites.
64 kilo bij een lengte van 1 m 69 is echt niet te veel.

Wat bedoel je precies met 'verder zijn er nog wel meer van dit soort kleine dingetjes'?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Black Swan
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mar 2016 03:27
Locatie: Vlaams-Brabant, België

Re: ik ben bang dat ik een eetstoornis aan het ontwikkelen b

Wat je vertelt kan inderdaad wel in die richting wijzen...

Zoals volhoudertje al stelt: 1500 calorieën is echt erg weinig, en maaltijden overslaan is geen goed idee... Je honger en je zin naar eten worden er alleen maar groter door.
Dan is het wenselijker meer, maar lichtere maaltijden te nemen.

Ik kan begrijpen dat je je schuldig voelt over chocolade, pizza, en dergelijke, maar zolang dit geen dagelijkse gewoonte is en je verder gezond eet, kan het geen bezwaar leveren.

Je lichaamsgewicht is echt wel OK, zoek maar eens op op BMI (maar dat deed je waarschijnlijk al wel)

Ik vraag me ook wel af wat die "soort kleine dingetjes" zijn...
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: ik ben bang dat ik een eetstoornis aan het ontwikkelen b

Verder weeg ik 64 kilo met een lengte van 1, 69 dus dat is wel echt te dik.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Dat is een gezond gewicht. Pro-ana sites zijn geen helpende sites. Ze zijn eng en zorgwekkend.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Crocro
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2016 18:33

Re: ik ben bang dat ik een eetstoornis aan het ontwikkelen b

1500 kcal is prima om mee af te vallen.

Dat is een ding.

Maar jij hoeft niet af te vallen. Je zit ook nog niet op ondergewicht dus als je echt wil afvallen is dit ook nog geen probleem.

MAAR: pro ana sites zijn niet verstandig. Evenmin is het goed om je erg schuldig te voelen.

Mijn vragen aan jou zijn:
Hoe vaak per dag weeg jij je? (Ik woog mijzelf 1 a 2 keer per dag)
Hoe schuldig voel jij je en wat doe je dan? (Ik ging bijvoorbeeld slapen omdat ik me zo schuldig voelde dat ik niet meer bij bewustzijn wilde zijn)
Heb je weleens overgegeven/ laxeerpillen gebruikt?
Tel jij kcal?
Sport jij om de gegeten kcal weer te verbranden?
Sport jij te veel?
Heb je de neiging om de hele dag te bewegen gewoon om meer kcal te verbranden?
Verstop je wat je doet voor andere mensen?
Kun jij je slecht concentreren omdat je gedachten afdwalen naar eten en kcal.

Dit zijn een paar dingen die ik deed in de tijd dat ik ook de kant van een eetstoornis op ging.

Bedenk wel dit is voor iedereen verschillend. Als ik dit in jopuw plaats zou lezen zou ik denken: "Maar zij heeft het veel erger dan ik en ik mis een paar dingen dus dan zal ik wel geen eetstoornis hebben je stelt je gewoon aan jij misbaksel"

Als je iets in die trent denkt is dat ook een duidelijk teken dat er misschien iets mis gaat.

Ik ken een vlogger (Kati Morton) die ooit zie dat als je alleen al denkt dat je misschien een eetstoornis hebt je grote kans er al een hebt. Dat vind ik een beetje overdreven maar het feit dat jij het je afvraagt is wel een alarm teken!

Tot slot wil ik je verwijzen naar 99gram dat is een website met een online cursus voor jonge mensen om je van je eetproblemen af te helpen. Kijk daar eens of chat met een van de deskundigen. (Tenminste als je niet ouder dan 23 bent)

Succes,
Crocro

Terug naar “Eetproblemen”