mdevries

angst (mdevries)

Hallo,

Ik ben benieuwd of er iemand aanwezig is die mij iets kan vertellen over een hele specifieke angst. Ik zal het even kort inleiden. Al sinds ik een klein jongetje ben heb ik een enorme angst voor scheepswrakken en zinkende schepen. Toen ik een jaar of 3 was las mijn moeder mij voor uit een boekje waar in een tekening stond van een zinkend schip. Ik barstte in huilen uit en de pagina moest zo snel mogelijk omgeslagen worden. En sindsdien als ik onverwacht een plaatje of film zie van een zinkend schip voel ik een soort paniek en wil ik z.s.m. weg. Ik heb nooit iets spannend mee gemaakt op dat gebied, ik ben gek op watersport (zeilen, surfen) en ben absoluut niet bang voor water en op die leeftijd kon ik nog absoluut niets weten over het gevaar van zinkende schepen. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Waar kan zoiets vandaan komen? Heeft iemand een tip waar ik eventueel terecht kan met deze vraag?
Ik hoef overigens geen oplossing. Ben simpelweg nieuwsgierig.

Groet,

M. de Vries
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24454
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: angst (mdevries)

Welkom. :)

Ik denk dat je op dit forum zeker wel terecht kunt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
mdevries

Re: angst (mdevries)

He 'Memories',

Ik ben erg benieuwd! Dank voor je reactie in ieder geval.

Groetjes :-)
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: angst (mdevries)

Welkom op dit forum! ;)
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Isaia

Re: angst (mdevries)

Welkom hier mdevries :)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: angst (mdevries)

Welkom Mdevries :)

Waarom maakte dat plaatje zo bang ? Of was het meer het verhaal wat je bang maakte ? Wat ervaarde je toen ?
Inzicht als Uitweg..
mdevries

Re: angst (mdevries)

Hey Mystica,

Dank voor je reactie!

Het was zeker niet het verhaal wat me bang maakte. Het was een informatief kinderboekje over wat er zo al in de oceaan leeft. Het plaatje was van een zinkende olietanker als bedreiging voor vissen en planten.
Waarom het plaatje me bang maakte weet ik echt niet. Daar probeer ik nog steeds achter te komen.
Wel kan ik me nog goed herinneren dat mijn reactie ook lichamelijk was. Ik kreeg rillingen en kippenvel en ik wendde mijn blik af. Daarnaast had en heb ik bij het zien van een zinkend schip een soort schok reactie en weer diezelfde rillingen.
Ik zit voor mijn werk nu regelmatig achter de computer en google regelmatig afbeeldingen. Soms zit daar per toeval ook de foto van een zinkend schip bij. Het onverwachte zorgt vooral voor een schokreactie.
Bij het kijken van de Titanic is er bijvoorbeeld niet zoveel aan de hand (het is natuurlijk ook een film ;) )..
Heb je ooit van zoiets gehoord?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: angst (mdevries)

Het plaatje was van een zinkende olietanker als bedreiging voor vissen en planten.
Nou dat klinkt nou niet echt hoopgevend en prettig, zeker niet voor een kind. Ik kan me wel voorstellen als je zo'n verhaal wordt voorgelezen dat je daar wel zorgen over hebt.

Een zinkend schip staat in dit verhaal wel voor de dood, vernietiging en wanhoop.

Zou er onbewust een angst voor de dood etc. achter kunnen zitten ? Of heb je het verhaal, wat best angstig is, gemaakt tot het symbool van rampspoed in het plaatje van het zinkende schip ? En staan nu alle zinkende schepen voor het begrip; machteloosheid, rampspoed, dood, vernietiging ?
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Voorstellen (2007-2011)”