Kaatjekarin

Hallo...even voorstellen.Heb een groot probleem met mijn psy

Hoi hoi,
Ik ben aan het google geweest en ben bij dit forum terecht gekomen,ik hoop dat ik verder kom met mijn probleem.
Ik ben een vrouw van 48 jaar,ik ben 7jaar geleden bij de huisarts terecht gekomen met klachten dat ik geen emoties had en niet kon uitte.Hij is ook psycholoog en heeft een aantal gesprekken met mij besproken.En ik ging er helemaal onderdoor en hij wou eens psychosentese proberen,maar dat lukte ook niet,ik was zo onrustig.Ik kreeg dan ook medicijnen 20mg paroxetine.
Hij gaf toen aan dat ik maar naar een psycholoog moest gaan,maar ik was zo labiel,dat ik het niet aandurfde,ik wou rust,en ik had tijd nodig om alles op een rijtje te zetten.
Maar uit ervaring van andere mensen wist ik dat een psychiater alleen maar luistert en af en toe een hint geeft,dat had ik nodig.
Ik heb 6 jaar lang een psychiater gehad die alleen maar luisterde en me niet zo onrustig maakte,ik voelde me daar redelijk goed bij,hij gaf wel regelmatig aan of ik naar een psycholoog wou,maar ik wilde het niet.Ik dacht ik heb nu een goede band en hij wist precies met mij om te gaan.
Maar nu heb ik een andere psychiater omdat de andere een andere baan had gevonden.
Ik vond het wel erg,maar ik dacht dat alle psychiater zo met patienten om ging.
Ik heb nu 5 gesprekken gehad en heb mijn problemen niet kunnen uitte,hij kapte het iedere keer af,en had het maar over mijn onrust.
Hij wou mij een anti-psychotisch medicijn geven,maar ik ben er zo op tegen!!!
Ik had ook veel onrust,maar om nou meteen psychose medicijnen te geven,dat vond ik te ver gaan.
Ik vroeg of ik mijn paroxetine wat kon verhogen voor de onrust,maar hij gaf aan dat hij mij niet meer wilde helpen als ik geen psychose medicijnen wou in nemen.
Ik kreeg meteen een stempel op gedrukt dat ik persoonlijkheid stoornis had,en daarom die medicijnen maar moest gaan gebruiken.Hij zette mij zo onder druk niet normaal.
Ben naar de huisarts gegaan,die mij heel goed kent ivm mijn dochter die een aangeboren hartafwijking heeft.Hij heeft ons gezin heel veel geholpen in moeilijke tijden.
De huisarts gaf aan dat de psychiater al had gebeld,en hij was het ermee eens,maar hij wist niet wat de vorige psychiater met mij gedaan had ivm gesprekken.
Hij wilde mij overtuigen maar ik was het er niet mee eens.
Ik moest 2weken erna weer terugkomen bij de psychiater,en ik kreeg weer hetzelfde verhaal te horen.ik heb gestreden niet normaal,en uiteindelijk gaf hij aan dat ik maar erover moest gaan denken,en over 6 weken terugkomen.
Nou ik weer naar de huisarts en ik vertelde toen mijn verhaal hoe ik het ervaren had ook met de vorige psychiater.
Toen gaf ie aan dat ik dan maar naar een psycholoog moest,maar wel een eerstelijns want als ik naar een tweedelijns ga,kom ik er niet binnen omdat die altijd een psychiater in huis hebben,en dan informatie gaan vragen.
Maar de eerstelijns psycholoog heb ik niets aan dat heeft mijn huisarts al gedaan.Ik heb wel een verhoging gekregen 10mg,en ik voel me nu niet meer onrustig.
Ik weet nu niet meer wat ik moet doen,ik heb het gevoel dat ik echt in de steek word gelaten,alleen omdat ik de medicijnen niet accepteer.Tja en weet je waarom,omdat ze al zo vaak aangegeven hebben of ik naar een psycholoog wou,dat zeggen ze toch niet voor niets.
Ik hoop dat iemand mij met dit verhaal kan helpen.

Bedankt alvast
Kaatjekarin

Wie weet er raad en kan ik nog wel bij een tweedelijns psycholoog terecht??
Zoeza

Re: Hallo...even voorstellen.Heb een groot probleem met mijn

Het is bijzonder belangrijk dat jij je op je gemak voelt bij een psycholoog of psychiater. Het is aan hun om jouw vertrouwen te winnen. Als jij diegene niet vertrouwt of niet mee door één deur kan, heb je volgens mij het recht om iemand anders te vragen. Anders heeft die hele hulp geen zin als jij niet jezelf kan zijn. Vraag aan je huisarts of er nog andere mogelijkheden zijn of informeer bij instanties.

Succes!
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Hallo...even voorstellen.Heb een groot probleem met mijn

Welkom Karin :)

Ervaringen over de hulpverlening kan je verder kwijt in het daarvoor bestemde forum. Evt. kan je het kopieren onder een nieuwe topic.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Hallo...even voorstellen.Heb een groot probleem met mijn

Hoi Karin Kaatje,
ten eerste: welkom op het forum!!
2e: een van mijn grote motto's is "stuur zo veel mogelijk zelf". Dat klinkt veel makkelijker (i am sorry) dan het is, want geestelijek gezondheid - het is vaak een chaos.
Kaatjekarin schreef: hij wou eens psychosentese proberen,maar dat lukte ook niet,ik was zo onrustig.Ik kreeg dan ook medicijnen 20mg paroxetine.
Hij gaf toen aan dat ik maar naar een psycholoog moest gaan,maar ik was zo labiel,dat ik het niet aandurfde,ik wou rust,en ik had tijd nodig om alles op een rijtje te zetten.
Gosh - heb je zelf een idee, waar je onrust vandaan kwam...?
Had je nare dingen meegemaakt, moest je een nare beslissing nemen van het type "kiezen is verliezen", was je uitgeput na een periode hard werk en/of veel tegenslagen...?

Psychosynthese kan een prima methode zijn, maar misschien heeft de huisarts er een huisartsen tempo in gezet: "wat zijn de onderelen? Die gaan NU met elkaar praten, zo meteen komt de volgende patient tenslotte!"

Wat je schrijft, ",ik wou rust,en ik had tijd nodig om alles op een rijtje te zetten" is volkomen terecht - en dat is wat een geode psychosynthese begeleider je had horen te geven. I am sorry. Heel triest, dat je om die reden niet meer naar een psycholoog durfde!
Kaatjekarin schreef:Maar uit ervaring van andere mensen wist ik dat een psychiater alleen maar luistert en af en toe een hint geeft,dat had ik nodig.
Ik heb 6 jaar lang een psychiater gehad die alleen maar luisterde en me niet zo onrustig maakte,ik voelde me daar redelijk goed bij,hij gaf wel regelmatig aan of ik naar een psycholoog wou,maar ik wilde het niet.Ik dacht ik heb nu een goede band en hij wist precies met mij om te gaan.
Die artsen heb je idd. - en dat heeft zin en betekenis.
Kaatjekarin schreef:Maar nu heb ik een andere psychiater omdat de andere een andere baan had gevonden.
Ik vond het wel erg,maar ik dacht dat alle psychiater zo met patienten om ging.
Ik heb nu 5 gesprekken gehad en heb mijn problemen niet kunnen uitte,hij kapte het iedere keer af,en had het maar over mijn onrust.
Hij wou mij een anti-psychotisch medicijn geven,maar ik ben er zo op tegen!!!
Ik had ook veel onrust,maar om nou meteen psychose medicijnen te geven,dat vond ik te ver gaan.
Ik vroeg of ik mijn paroxetine wat kon verhogen voor de onrust,maar hij gaf aan dat hij mij niet meer wilde helpen als ik geen psychose medicijnen wou in nemen.
Ik kreeg meteen een stempel op gedrukt dat ik persoonlijkheid stoornis had,en daarom die medicijnen maar moest gaan gebruiken.Hij zette mij zo onder druk niet normaal.
Idd - niet normaal.
Tenzij je gedwongen opgenomen bent en de rechter daar een uitspraak over heeft gedaan:
jij bent ten allen tijde vrij, om bepaalde pillen niet te slikken als je dat niet ziet zitten. [045] Goed gedaan!!

En idd: 'een psychose' - dat is nog wel wat anders, dan "alleen maar" onrust...
Groot gelijk, dat je dat niet wilt!
Kaatjekarin schreef:Ben naar de huisarts gegaan,(...)maar hij wist niet wat de vorige psychiater met mij gedaan had ivm gesprekken.
Ajajaj - wat jammer, dat die eerste psychiater niets heeft opgeschreven - daar was hij wel toe verplicht.
Balen!!!
Kaatjekarin schreef: Toen gaf ie aan dat ik dan maar naar een psycholoog moest,maar wel een eerstelijns want als ik naar een tweedelijns ga,kom ik er niet binnen omdat die altijd een psychiater in huis hebben,en dan informatie gaan vragen.
Maar de eerstelijns psycholoog heb ik niets aan dat heeft mijn huisarts al gedaan.Ik heb wel een verhoging gekregen 10mg,en ik voel me nu niet meer onrustig.
ZELF sturen!!!
Ten eerste: wat wil jij...???
Ten 2e: dit verhaal klopt NIET.
Ja, vwb. het riagg klopt het: het riagg heeft altijd een arts in het team en dan is het lastig, ( - maar niet meer dan lastig!!) als ze om info gaan vragen.
Jij mag weigeren, en dan krijgt het riagg niets te horen van je "huidige" psychiater. (Wet op de privacy.)

Verder kun je ook naar een vrijgevestigde 2e lijns psycholoog/ psychotherapeut gaan (bel wel eerst je verzekering, maar meestal wordt alles vergoedt).
Kaatjekarin schreef:Ik weet nu niet meer wat ik moet doen,ik heb het gevoel dat ik echt in de steek word gelaten,alleen omdat ik de medicijnen niet accepteer.
Dat gevoel heb ik ook: "subtiele" druk, en niet zo'n klein beetj eook.
Terwijl je hier niets, maar dan ook niets vertelt van diagnostisch onderzoek, een diagnose dan wel een vermoeden, achtergronden - het ia alleen maar: de arts vindt jou psychotisch, want je bent zo onrustig. (En dat weet hij dan al binne 5 gesprekken. Is hij helderziend ofzo...?)
Tja - wellicht heb je ADHD...?? Daar kun je ook onrustig van worden, en daar zijn vele kruiden tegen gewassen - maar anti psychotica, nee, dank u.
Kaatjekarin schreef:Tja en weet je waarom,omdat ze al zo vaak aangegeven hebben of ik naar een psycholoog wou,dat zeggen ze toch niet voor niets.
Denkbaar kun je veel hebben aan een goede 2e lijns psycholoog dan wel psychotherapeut (= psycholoog met vervolgopleiding).
Waarbij dan wel geldt, dat jouw onrust serieus genomen moet worden, dat je behoefte hebt aan de dingen op een rijtje krijgen enzo. Dus een techniek die vooral veel "bovenhaalt" of veel confronteert, kan bij jou averechts werken. (Een beetje psychotherapeut snapt dat heus en houdt daar serieus rekening mee.)
Gebruikersavatar
Reborn
Berichten: 4720
Lid geworden op: 08 nov 2006 16:55

Re: Hallo...even voorstellen.Heb een groot probleem met mijn

Welkom op het forum :D
Every passing minute is a chance to turn it all around
Kaatjekarin

Re: Hallo...even voorstellen.Heb een groot probleem met mijn

hallo,

Bedankt voor jullie reacties,ik heb even niet gereageert want ik was zo met mezelf bezig.
Maar nu gaat het weer beter,omdat ik nu wat meer medicatie heb gekregen van mijn huisarts.
Het slaat goed aan,ik ben nu niet meet zo onzeker.
Janneke,je vroeg wat ik wilde.
Nou ik wil gewoon dat er door een profecioneel iemand geluisterd word over mijn zorgen,mijn verstand is anders als mijn gevoel,zo raar.
Ik voel me nu echt in de steek gelaten door de psychiater.Ik weet echt niet wat ik nu moet doen.Ik moet in januarie terug naar de psychiater,ik ben benieuwd wat hoe hij er nu over denkt,ik heb nu geen onrust meer,gelukkig niet,dat maakt het leven een stuk makkelijker.
Maar het blijft wel in je achterhoofd zitten,die stempel die je op gedrukt krijgt,dat is zo vervelend omdat ik het zelf niet herken(persoonlijkheidstoornis).Maar ja,ik zie wel wat er gaat gebeuren.

Groet kaatjekarin

Terug naar “Voorstellen (2007-2011)”