Zodiak Nederland

Foute diagnoses in geestelijke gezondheidszorg

30 apr 2019 11:58

Voor een vierdelige NPO documentaire zou ik graag in contact willen komen met mensen die te maken hebben met de gevolgen van labels binnen de geestelijke gezondheidszorg. Ik wil mij graag verdiepen in de voor- en nadelen van het labelen van patiënten, door onder andere verhalen van mensen die verkeerd zijn gediagnosticeerd (of op dit moment twijfelen aan hun diagnose) of op een andere manier lijden onder het label dat ze hebben gekregen. In eerste instantie gaat het mij erom dat ik de problematiek goed in beeld krijg, dus de mensen die ik spreek hoeven niet perse in de documentaire te komen. Dat is iets wat we eventueel later kunnen bespreken. Heeft u een verhaal hierover, en wilt u dat kwijt? Mail dan via labels@zodiaknederland.nl. Dan neem ik contact met u op.

Project_core

Re: Foute diagnoses in geestelijke gezondheidszorg

30 jun 2019 21:52

Ik zou hier een verschrikkelijk verhaal op kunnen vertellen maar stuur geen mail, dus wie weet leest men het ooit.

Ik zag kleuren die er "niet" horen te zijn, ik slikte medicatie voor psychoses en na een flink aantal jaren bleek het om epilepsie te gaan. Mijn geluk was iemand met een dochter die in haar kinderjaren vaak naar het ziekenhuis is gebracht omdat ze stopte met ademen door de epilepsie en in status kwam. Er was een psychiater die mij in behandeling wou nemen en therapie voorstelde om te praten tegen de kleuren dat ze weg moesten gaan.

Mijn leven is verwoest hierdoor maar herstel nu eindelijk van de psychische schade die mij extreem onzeker heeft gemaakt en mij heeft laten denken dat ik "gek" ben/was.

Het is een prachtig onderwerp en zou best wel heel graag reageren, maar weet dat ik nog kwetsbaar ben en niet zomaar zonder begeleiding een gesprek aanga met iemand voor een docu. Maar ik vind het super fijn dat hier aandacht voor komt!

[applaus]

Terug naar “Oproepen, tests en online onderzoeken”