Het is nu ma sep 06, 2010 10:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Psych laat me niet vrij
Nieuw berichtGeplaatst: do dec 24, 2009 10:14 pm 

Hallo

Mijn psych lijkt zelf ziek.
Hij spreekt elke sessie over zijn andere patienten, over hun problemen.
Hij heeft duidelijk favoriete patienten en pocht met hun vorderingen.
Hij vindt mijn vrienden altijd fout, ik mag blijkbaar niemand in mijn leven hebben buiten hem.
SOms, als je hem ongelijk geeft, krijgt hij driftbuien en dan schreeuwt hij.
En dan kruip ik weer in mijn schelp en zwijg. En dan is hij poeslief.
Hij wil altijd opgehemeld worden. Soms doe ik dat omdat hij dan wat aangenamer doet.
Dan zijn de sessies normaal.
Hij heeft me overtuigd dat niemand anders me kan helpen. HIj zegt dat ik dat mag proberen, maar als ik het doe, hangt hij de eikel uit.

Jullie gaan vast zeggen dat ik moet stoppen met behandelen.
Maar hij lijkt me de ideale sekteleider; ik ben in zijn macht.
En dat kan ik niet helpen.

Ik ben niet vrij. Mijn verstand zegt van wel. Mijn indoctrinatie zegt van niet.

Profiel  

Berichttitel: Re: Psych laat me niet vrij
Nieuw berichtGeplaatst: do dec 24, 2009 10:19 pm 
Moderator

Jemig is die wel normaal ? Ik zou gelijk weggaan bij zo eentje...

Mystica's Weblog
Mystica's Website

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: do dec 24, 2009 10:53 pm 

Als dit serieus is, moet je héél snel wegwezen!
Als je het zelf niet kunt, dien dan een klacht in, zodat iemand anders voor je ingrijpt!

Jemig, ik zou het zelfs nog voor je willen doen, als je zijn naam geeft!

niet blijven daar hoor! :knuffel:

If you judge people, you have no time to love them

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: vr dec 25, 2009 6:23 pm 

Heel veel sterkte, want ik kan me je angst wel voorstellen maar je moet hier echt iets mee doen voor je eigen veiligheid en welzijn!

http://www.psynip.nl/default.asp?url2=s ... ubmenuid=3

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: wo dec 30, 2009 9:15 pm 

Hoi MInt,

Lastig hoor! Zolang je bij deze meneer zit, kom je zelf niet verder.
Als je met hem breekt (misschien is dat krek wat voor jou precies het allermoeilijkste is...?!) weer wel.

Anyway: goed dat je weet, wat je positie is.
Je zit bij een meneer, die vindt, dat jij er voor hem bent en niet omgekeerd.
En die er op uit is, jou afhankelijk te maken.
(Doordat je dat weet, heb je in elk geval al een beetje onafhankelijkheid.)

Even een practische vraag. Is er ergens, iets, iemand, bij wie je terecht zou kunnen, voor op het moment dat je met hem zou breken?
Bijv.: als je naar de huisarts stapt, en zegt dat je in de macht van ""iemand"" zit en daarom dringend een psycholoog nodig hebt, die jou kan steunen - zou zoiets te regelen zijn?
Ben je dan een maal "onder dak" bij iemand die wel iets voorstelt, dan kun je plannen maken, om 'samen' de stap te nemen, met hem te breken.
(Jij breekt, psycholoog steunt jou - en repareert daarna de schade van de secteleider - en wellicht ook je oorspronkelijke klacht.)

Is deze secteleider als psyholoog lid van het NIP?
Heeft hij directe collega's?
...dat zijn de mensen die je (stap 2) op de hoogte moet stellen. (Het NIP is de beroepsvereniging waar veel psychologen lid van zijn - als jij je verhaal doet, dan wel je klacht indient, kun je er anderen mee beschermen....)

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: do dec 31, 2009 1:05 pm 

Deze man doet meerdere dingen fout en zou zeker op zijn vingers getikt worden als jij dit aangeeft:

- Hij schendt het beroepsgeheim
- Hij behandelt jou niet met respect
- Hij vertoont agressief gedrag jegens jou

Ik ben benieuwd of je al stappen gezet hebt om iets tegen hem te ondernemen?

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: vr jan 01, 2010 1:19 pm 

Helemaal met Mickey eens. Een psy mag helemaal niet over ander praten. En je bent voor jou daar niet voor hem. Een psy moet je vertrouwen in hebben volgens mij anders kun je nooit tot een oplossing voor JOUW problemen komen. Dus de conclussie weet je en ik wens je veel sterkte met de stappen als je er voor gaat

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: zo jan 31, 2010 5:57 pm 

Bedankt voor al die antwoorden.

Ik ben niet meer in behandeling bij hem.

Hij toont voorlopig enkel zijn lelijke kant.
Als je afstand neemt; zie je pas hoe fout het was.

Op dit moment heb ik eigenlijk vooral medelijden met hem; en ik vraag me af of hij ooit gaat inzien dat hij fout handelde. De houding die hij nu doet is vooral die van slachtoffer. Andere mensen hebben me geholpen met "ontsnappen" en hij noemt hen dan slecht. Of hij heeft er een diagnose voor; zodat je zou gaan twijfelen aan hun psyche.

Ofwel val je voor hem als aanbidder; ofwel ben je slecht.
Zolang je hem gelijk geeft is hij poeslief; zoniet; ben je ziek. En dan wrijft hij het even in; "jij bent degene die behandeld wou worden".

Ziek. Echt ziek.
Ik ben blij dat ik ontsnapt ben.

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: zo jan 31, 2010 10:47 pm 

Mint schreef:
Bedankt voor al die antwoorden.

Ik ben niet meer in behandeling bij hem.

Hij toont voorlopig enkel zijn lelijke kant.
Als je afstand neemt; zie je pas hoe fout het was.

Op dit moment heb ik eigenlijk vooral medelijden met hem; en ik vraag me af of hij ooit gaat inzien dat hij fout handelde. De houding die hij nu doet is vooral die van slachtoffer. Andere mensen hebben me geholpen met "ontsnappen" en hij noemt hen dan slecht. Of hij heeft er een diagnose voor; zodat je zou gaan twijfelen aan hun psyche.

Ofwel val je voor hem als aanbidder; ofwel ben je slecht.
Zolang je hem gelijk geeft is hij poeslief; zoniet; ben je ziek. En dan wrijft hij het even in; "jij bent degene die behandeld wou worden".

Ziek. Echt ziek.
Ik ben blij dat ik ontsnapt ben.

supergoed dat je er weg bent gegaan!
heb je ook een klacht ingediend?
T is echt belangrijk dat deze man tegengehouden wordt vind ik!

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: zo jan 31, 2010 11:24 pm 

Hoi Mint,
gefeliciteerd!!!

Heel goed dat je ontsnapt bent - en helaas (maar voorspelbaar) hij vind het niet leuk...

En nu poot stijf houden, he? Hij is ziek. Hij draait het zo in zijn eigen belang.
(Ook als hij poeslief zou gaan doen - je weet het maar nooit - poot stijf!!)
Dat jij hulp nodig had, kan hebm kennelijk weinig schelen.
Wellicht heb je (weer/ nog steeds) hulp nodig, maar dat is niet om dingen die hij zegt. (Maar gewoon de klacht waar je voor kwam, plus schade door hem aangericht).

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: ma feb 01, 2010 9:45 pm 

Hallo
Ik heb geen klacht gemaakt.
Het heeft geen nut. Hij denkt ziek, en een klacht gaat dat niet veranderen.
Nieuwe behandeling hoeft voor mij echt niet.
Misschien is dat niet de juiste plek hier om te zeggen; maar ik heb er mijn buik voorlopig van vol.
Ik deed de stap voor hulp; dat was op zich al een heel moeilijke zet.
En toen ik het deed; kreeg ik het nog veel moeilijker.
Niemand kan bedenken wat het is om geindoctrineerd te worden en niet meer vrij te zijn.
Ik ken mijn problemen en kan ermee leven.
Dat is meer vrijheid dan al de dingen die ik meemaakte in therapie.

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: wo feb 03, 2010 8:06 am 

Nou, als je een klacht indient dan wordt die man waarschijnlijk uit zijn functie gezet.
En dat lijkt mij heel belangrijk om te voorkomen dat anderen hetzelfde als jij mee moeten maken!
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar mij lijkt het best belangrijk aan te geven dat deze man moet stoppen met zijn werk. Anders kan hij nog meer mensen beschadigen met dit gedrag.

Jij hebt bijvoorbeeld nu je buik vol van therapie, terwijl, als je een goede behandelaar had getroffen, je nu waarschijnlijk stukken beter in je vel zou zitten en er echt mee vooruit zou zijn gekomen!

Wil je er nog eens over nadenken om deze man aan te geven voor zijn gedrag?

:knuffel:

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: vr feb 05, 2010 11:34 am 

Mint schreef:
Hallo
Ik heb geen klacht gemaakt.
Het heeft geen nut. Hij denkt ziek, en een klacht gaat dat niet veranderen.
Nieuwe behandeling hoeft voor mij echt niet.
Misschien is dat niet de juiste plek hier om te zeggen; maar ik heb er mijn buik voorlopig van vol.
Ik deed de stap voor hulp; dat was op zich al een heel moeilijke zet.
En toen ik het deed; kreeg ik het nog veel moeilijker.
Niemand kan bedenken wat het is om geindoctrineerd te worden en niet meer vrij te zijn.
Ik ken mijn problemen en kan ermee leven.
Dat is meer vrijheid dan al de dingen die ik meemaakte in therapie.

Hoi Mint,
ten eerste: wat mij betreft mag je zeggen wat je denkt. (Het zou me wat moois zijn, als dat ook al niet meer mocht...;))
En dat je op dit moment bij het woord 'therapie' zo ongeveer over je nek gaat :twisted: : logisch.

Je bent als het ware bedrogen: onder het mom van 'ik ga je helpen' terwijl je kwetsbaar was (die stap zetten was moeiliujk voor je - een gevoel dat ik donders geod herken) heeft hij je met een hele serie extra ellende opgezadeld en dat IS beneden ieder peil.

Ooit las ik: "Een blinde laten struikelen is een vorm van godslastering" - als je die tekst vertaaalt naar 'vandaag':
"voor je eigen lol misbruik maken van iemand anders' kwetsbaarheid is het ergste wat je als mens kunt doen."

En nee: met een klacht indienen zal zijn zieke geest niet veranderen. (Zijn praktijk mogelijk wel.)

Alleen: eerst werd je al opgezadeld met "problemen van hem" - als je nu weer wordt opgezadeld, maar nu met de *plicht* om anderen te beschermen kan dat voelen als een herhaling van zetten, waarbij er WEER geen aandacht is voor jou, hoe jij je voelt en je (eventuele) problemen daarmee.

...en prima, dat je je nu kunt redden!!
Geniet ervan, dat je 'op eigen benen' staat!!!

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: vr feb 05, 2010 5:39 pm 

hulp hoeft niet altijd van een psych te zijn. Ik heb er juist veel meer aan dit forum. daar zitten mensen bij die hetzelfde meemaken of gemaakt hebben als jij. Ik heb meer aan deze ervaringen/tips ed dan bij iemand die hetgeen zelf niet heeft meegemaakt. Maar das mijn mening!

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: zo feb 07, 2010 8:00 am 

Een klacht doen is echt geen goed idee. De psych heeft maandenlang getoond dat hij "bezeten" met mij bezig is. Hij drong binnen in mijn leefwereld; zorgde dat hij lid werd van organisaties waar ik kwam, ging 'toevallig" naar concerten waar ik ging; stuurde dan een sms'je met ..."mooi weertje hier he".... hij surfte mijn blog nachtelang af (gebruikte dan zoektermen die ik netjes kon koppelen aan gebeurtenissen die dag waardoor ik wist dat hij het was), ...
Ik weet niet of jullie ooit de film "sleeping with the enemy" hebben gezien; waarin Julia Roberts hardnekkig wil af geraken van een freaky man. Hij duikt overal op. Uiteindelijk ontsnapt ze, bouwt een nieuw leven op, alles lukt prima. Op een dag komt ze thuis en ziet ze dat alles terug staat zoals hij het deed... en weet ze dat hij in de buurt is. Het moment van die hartkloppingen, bij die film, zo voelen, heb ik me maandenlang gevoeld, elke dag opnieuw. Bij elk nieuw feit. Een klacht zou voor hem gewoon gelijk staan met "aandacht". Voorts heeft hij het diploma om voor de rechtbank gewoon een van zijn boeken boven te halen en dan te zeggen; "ze heeft last van dit of dat".
Ik ga geen klacht indienen; ben ervan overtuigd dat ik niet het enige slachtoffer ben. Maar als ooit blijkt dat er iemand wél die locomotief wil trekken; dan ben ik bereid om mijn ganse wagon eraan te hangen. Ondertussen probeer ik gewoon mijn leven opnieuw op te bouwen en dat lukt me prima. Ik vind het wel fijn dat ik hier anoniem kan vertellen. Durven vertellen is al een hele stap. Jullie kunnen er maar iets van opsteken; en voor mij is het een stap in de goede richting om te zeggen wat me overkwam.

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: zo feb 07, 2010 9:39 pm 

Mint schreef:
Een klacht doen is echt geen goed idee. De psych heeft maandenlang getoond dat hij "bezeten" met mij bezig is. Hij drong binnen in mijn leefwereld; zorgde dat hij lid werd van organisaties waar ik kwam, ging 'toevallig" naar concerten waar ik ging; stuurde dan een sms'je met ..."mooi weertje hier he".... hij surfte mijn blog nachtelang af (gebruikte dan zoektermen die ik netjes kon koppelen aan gebeurtenissen die dag waardoor ik wist dat hij het was), ...
Ik weet niet of jullie ooit de film "sleeping with the enemy" hebben gezien; waarin Julia Roberts hardnekkig wil af geraken van een freaky man. Hij duikt overal op. Uiteindelijk ontsnapt ze, bouwt een nieuw leven op, alles lukt prima. Op een dag komt ze thuis en ziet ze dat alles terug staat zoals hij het deed... en weet ze dat hij in de buurt is. Het moment van die hartkloppingen, bij die film, zo voelen, heb ik me maandenlang gevoeld, elke dag opnieuw. Bij elk nieuw feit.

Vreselijk!!

Het is toch op het misdadige af, dat je zo hebt moeten leven...
In 1 woord: afschuwelijk.

Mint schreef:
Een klacht zou voor hem gewoon gelijk staan met "aandacht".

Dat is de nuschtere waarhedi - al houdt het in, dat hij aandaht krijgt, niet van jou, maar van een aantal mensne waar je liever geenaandacht van krijgt (zoals tuchtrechters enzo).

Mint schreef:
Voorts heeft hij het diploma om voor de rechtbank gewoon een van zijn boeken boven te halen en dan te zeggen; "ze heeft last van dit of dat".

Eh - heeft de sekteleider dan gezegd...?
Ik bedoel: je ex psycholoog?
(Incestvaders zijn ook dol op dit zinnetje: "Ach, niemand zal jou geloven, want..." En soms weten ze idd sommge dingen zo te draaien dat het idd lastig is.)

Mint schreef:
(...) Durven vertellen is al een hele stap. Jullie kunnen er maar iets van opsteken; en voor mij is het een stap in de goede richting om te zeggen wat me overkwam.

cheerqd5
GOOI het er uit!!
Vaak en veel - en oefening baart kunst!!

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur