kellydryepondt

Adhd en eet problemen.

18 apr 2013 21:04

Hallo ,

Mijn naam is Kelly en ik werk in een buitenschoolse kinderopvang. De reden waarom ik hier terecht ben gekomen is , omdat ik eigenlijk met een zorgvraag zit omtrend een van onze vaste kinderen.
M. is een jongetje van 7 jaar jong , enkele maanden terug is hij geschorst op school doordat hij grens overschrijdend gedrag toonde. Doordat dit gedrag doorliep in onze opvang , hebben wij hem ook een tijdje moeten weigeren in onze werking. Er was vanuit school en ook vanuit onze directie als handvat aangegeven dat dit kind diende opgevolgd te worden , dat dit gedrag moest beholpen worden...
Nu hebben ze daar uiteindelijk de stempel "ADHD" opgeplakt. Ja , ik noem dit een stempel omdat ik vind dat het soms vaak wordt gebruikt , want in dit geval denken we echter dat dit niet de juiste " stempel " is .

In elk geval , mijn zorgvraag is echter van andere aard. Nu moet hij elke dag Relatine nemen. sindsdien wilt hij niet meer eten , drinken doet hij ook nauwelijks. En hij heeft regelmatig last van stemmings wisselingen. De ene moment kan hij super blij zijn de andere moment " wilt hij dood" .
Dit hadden we voordien niet , zou dit een direct resultaat kunnen zijn van de relatine ?

Gebruikersavatar
Selfje
Moderator
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: Adhd en eet problemen.

18 apr 2013 21:16

Hoi Kelly,

Bedoel je Ritalin?

Mijn zoontje gebruikt dit ook voor zijn ADHD. Een van de bekendste bijwerkingen is
inderdaad verminderde eetlust.

Ritalin werkt 3 tot 4 uur en daarna wordt het uit je bloed gefilterd. Bij sommige kinderen
gaat dit zo hard, dat ze er een soort afkickverschijnselen van krijgen. Dan ken je het kind
niet meer terug. Mijn zoontje had zit ook, daarom krijgt hij nu Concerta. Hetzelfde middel, maar
met vertraagde afgifte. Dus 1 tablet per dag is genoeg. Nadeel is, dat moet je zelf betalen
(+/- €40,- per maand) En Ritalin wordt volledig vergoed door de zorgverzekering.

Wat kan helpen (MAAR DIT MAG NIET ZONDER TOESTEMMING VAN DE PERSOON DIE HET VOORGESCHREVEN HEEFT)
is dat je na 3 uur een kwart tabletje geeft, om die afkickverschijnselen tegen te gaan.

Als je twijfelt dat hij echt ADHD heeft, schrijf alle signalen op, waarvan je denkt dit is geen
ADHD, maar iets anders. Dit bespreek je met zijn ouders. Misschien blijkt wel dat of de signalen
wel bij de AHDH horen en misschien blijkt dat er iets anders met hem aan de hand is.

Goed blijven kijken en opletten!

Succes!
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.

Gebruikersavatar
Memories
Berichten: 19367
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Adhd en eet problemen.

18 apr 2013 21:21

Welkom op het forum, Kelly.

Bedoel je met het woord relatine, ritalin?

Ook bij ritalin zijn bijwerkingen mogelijk. "Normale" bijwerkingen ernstige bijwerkingen. Gewone bijwerkingen van de medicatie kan zijn prikkelbaarheid, nervositeit, mogelijk gewichtsverlies. (Maar dat kan natuurlijk ook door te min eten komen.) Plus dat je het kan scharen bij verminderde eetlust, wat dat is ook mogelijk als je het medicijn gebruikt. Dat zijn enkele bijwerkingen. Als je kijkt naar de wat ernstigere bijwerkingen, dan zou ritalin kunnen bijdragen aan depressieve klachten, toename van angstgevoelens, dan zijn dus psychologische klachten. Het zijn dus enkele voorbeelden. Maar ik denk wel van belang als ik je stukje zo lees.

Ik denk dat het verstandig is om het ook met de ouders te bespreken. Het is natuurlijk hun kind en als er dingen zijn, die zijn veranderd, is het van belang dat te noteren en aan te kaarten.

Wat ik goed vind is dat je echt goed opmerkt dat er verschil is met hem nu en voor het gebruik van het medicijn.

(Daarbij is het ook van belang om eens na te gaan, als je twijfelt, of er andere mogelijkheden zijn wat hij zou kunnen hebben en ook dat kan je bespreekbaar maken met de ouders. Ook dat noteren is belangrijk. (Hoe hij doet/reageert/functioneert.)

Veel succes!!
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

GabrielCY10

Re: Adhd en eet problemen.

25 aug 2013 00:44

Ik heb zelf ADHD en krijg ook medicijnen, en ik ben zeventien. Ritalin is Metylfenidaat. Ik heb zelf ook het probleem dat ik een verminderde eetlust heb..... Ik ben al een moeilijke eter.... Ik ben ongeveer 1.78/1.80m en weeg 61/62kg.

Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 772
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Adhd en eet problemen.

27 aug 2013 10:33

Veel mensen beseffen het niet maar Ritalin is een soort amfetamine (pep). Het helpt om te focusseren. De patiënt is zo beter in staat zijn aandacht op een punt te vestigen. Door de verbeterde concentratie die het geeft ervaart hij een gevoel van rust. Er zijn echter gezondere manieren om de concentratie te verbeteren.
Al ben je zonder hoop, hou je niet van jezelf of voel je je schuldig
de wereld is vol onschuld en beter met dan zonder jou.

GabrielCY10

Re: Adhd en eet problemen.

28 aug 2013 23:53

Rilatine is de Ritalin in België

In Nederland is het Ritalin, in België is het Rilatine.

arinasmies

Re: Adhd en eet problemen.

26 jan 2014 17:25

Ik ben zo blij dat de medicatie voor is.Mijn zoon doet het er prima op en op school gaat hij prima vooruit

Terug naar “Aandachtsproblemen (ADHD)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten