anoniem5342
Contacteer: Website

Re: Oplossing voor ADHD

05 nov 2010 17:41

Zoals jullie misschien weten ben ik eindeloos op zoek ben geweest naar een middel tegen ADD/ ADHD dat goed werkt (en misschien zelfs chronisch). Ik denk dat ik het echt heb gevonden.

Al een tijdje geleden kwam ik erachter dat medicijnen (ritalin, concerta, dexedrine) mijn hoofd uit een soort evenwicht (homeostasis) konden brengen. Sommigen noemen het een *crash*. Na inname van ritalin, concerta, dexedrine voelde ik mij niet euforisch (zoals je bij amfetaminen) zou verwachten, maar eerder het tegenovergestelde (dysforisch). Ook voelde ik mij soms meer pessimistisch en ook werd het parasympatisch (uitrusten en herstel) zenuwstelsel geprikkeld waardoor ik soms angst ervaarde voor verwonding bijvoorbeeld (een soort van zelfzorg angst).

Ik bedacht erbij dat als hersencellen uit deze evenwicht waren er sensibilisatie kon plaatsvinden waardoor hersencellen meer receptoren aanmaken om deze evenwicht te herstellen.

Nu, na 7 jaren medicijngebruik, waarbij er vaak deze *crash* plaatsvond, merk ik dat mijn ADD symptomen dramatisch zijn verminderd. En de veranderingen zijn chronisch.

anoniem5342

05 nov 2010 17:53

Nu mijn ADD symptomen zijn verminderd merk ik een aantal byzondere dingen op.

Voorheen functioneerde ik echt heel slecht. Ik bedoel dit. Ooit had ik een marketingproject. Toen moest ik iets verkopen aan klanten. Ik bedacht als slogan: "Probeer dit (echt lekker)". Met zo'n simpele slogan bereik je niemand want klanten denken: daar zit een jong kind achter.

Voorheen had ik doordenkproblemen die nu verminderd zijn. Wat zijn doordenkproblemen? Nou, als je iemand uitscheld voor klootzak dan is dat kwetsend. Dus dat zou ik nooit doen!

Echter als je zegt dat iemand lid is van een bepaalde club (en dat club staat bekend als een club voor klootzakken) dan kan dat ook heel kwetsend zijn. Dit vereist echter doordenken. Aangezien ik deze eigenschap niet bezat, kon ik dit niet zien en hierdoor heb ik per ongeluk veel mensen gekwetst zonder het zelf te weten. 011
001_huh 001_huh

Een ander voorbeeld is dit:

Als je tegen een docent zegt dat de opdrachten of een opdracht die hij of zij geeft nutteloos is is dit kwetsend, aangezien de docent gaat denken dat de opdrachten die hij/ zij geeft niets waard zijn.

Een keer vroeg ik aan een docent of een bepaalde opdracht niet nutteloos was. Na doordenken kwam je tot de conclusie dat deze opdracht inderdaad nutteloos was. Dit was dus kwetsend maar ik zag dit niet aangezien ik niet doordacht.

anoniem5342

05 nov 2010 18:17

Ook ben ik erachter gekomen dat als je iets schrijft of zegt dat het niet alleen gaat om wat je schrijft/ zegt maar ook om datgene dat wat je schrijft/ zegt in een bepaalde situatie/ context teweeg brengt. Het gaat om de consequenties van wat je schrijft/ zegt in die situatie/ context.

Door mijn doordenkproblemen zag ik die niet. Doordoor kon ik slecht met anderen communiceren en kwetste ik anderen snel.

anoniem5342

05 nov 2010 18:55

Het is net alsof ik naar een andere dimensie aan het reizen ben.

Maxy

06 nov 2010 13:50

Wtf? Waar gaat het nou precies over?

anoniem5342

07 nov 2010 10:26

Na jaren zoeken heb ik iets gevonden wat goed tegen ADHD werkt.

De medicijnen die ik gebruikte veroorzaakten een *crash*. Echter door steeds die crash te ervaren vond er sensibilisatie plaats waardoor hersencellen meer receptoren aanmaken. Hierdoor vond er op de lange termijn (7 jaren) een verbetering plaats van mijn ADD symptomen.

De resultaten na 7 jaren sensibilisatie zijn erg goed. Hierdoor zie ik welke problemen ik vroeger had. Omdat ik nu mijn ADD goed behandeld ben (al heb ik nog steeds wel concentratieproblemen) kijk ik terug naar vroeger en zie ik alle veranderingen.

anoniem5342

07 nov 2010 11:25

Een andere voorbeeld van doordenkproblemen die ik vroeger had is dit:

Als je zegt dat je zelf heel slim (intelligent) bent dan klinkt dat heel arrogant. Dus ik zou nooit zeggen:

Ik ben heel slim (intelligent).

Een keer zei ik: "Ik heb de hoogste cijfers van de klas zonder te studeren".

Maar dat komt overeen met zeggen:

Ik ben heel slim (intelligent).

Als je doordacht. Omdat ik niet goed doordacht, kon ik dit echter niet zien. Ook als iemand het mij had uitgelegd had ik het wel gesnapt maar dan voelde wat ik zei toch niet zo arrogant aan voor mij.

tentenek

07 nov 2010 12:06

steven is niet psychotisch hij is gewoon aan het uitdokteren wat voor veranderingen hij meemaakt door de medicijnen en de dingen wat je zonder medicijnen mist doordat je rustiger bent in je hoofd.

anoniem5342

07 nov 2010 15:01

Ook ben ik erachter gekomen dat als je iets schrijft of zegt dat het niet alleen gaat om wat je schrijft/ zegt maar ook om datgene dat wat je schrijft/ zegt in een bepaalde situatie/ context teweeg brengt. Het gaat om de consequenties van wat je schrijft/ zegt in die situatie/ context.

Door mijn doordenkproblemen zag ik die niet. Doordoor kon ik slecht met anderen communiceren en kwetste ik anderen snel.
Een voorbeeld van het feit dat datgene dat wat je schrijft/ zegt in een bepaalde situatie/ context teweeg brengt belangrijker is dan datgene wat je feitelijk schrijft/ zegt is dit:

Je hebt een belangrijke vergadering. Een nieuwe vibrante directeur laat al zijn nieuwe "gekke" hervormingsplannen zien. Na een tijd lang een intensief verhaal aan te horen met al deze nieuwe ideeen sta jij opeens op.

Je roept keihard:

Bent U PSYCHOTISCH ofzo?!?!?!?!?!??!??!!!!!!!!!!?

De volgende dag ontvang je een brief met de mededeling dat je op staande voet ontslagen bent. En dat er geen kans bestaat op terugkeer naar het bedrijf waar je werkte.

Je stuurt een brief terug. Je vraagt: "Waarom bent u boos ik heb u niet uitgescholden want dat mag niet, ik was alleen een beetje geschokt vanwege uw nieuwe ideeen en daarom riep ik bent u psychotisch ofzo?

Aangezien ik u niet uitgescholden hebt kunt u mij niet ontslaan aangezien wat ik riep geen (verboden) scheldwoord was en dus is dit geen goede reden voor ontslag.

Echter waar het hier om gaat is het volgende:

Het gaat niet om wat je feitelijk riep bij de vergadering. Het gaat om het gevolg van wat je riep. De consequenties van hetgene dat je riep in deze situatie.

anoniem5342

07 nov 2010 15:08

De consequentie van wat je riep is dat de directeur dacht:

"Bent U Psychotisch ofzo!??!?!?" -> "Al uw ideeen zijn waardeloos, in de prullemand ermee" -> "U bent een slechte directeur".

De directeur moet je wel ontslaan, aangezien als de hervorming plaatsvindt zal jij misschien wel een opstanding veroorzaken.

anoniem5342

07 nov 2010 15:16

Een ander voorbeeld van dat de consequentie van hetgene wat je zegt erg belangrijk is in de gegeven context is het volgende.

Een spreekwoord is bijvoorbeeld:

"Hoge bomen vangen veel wind".

Nu heb jij een leuke conversatie met vrienden.

Opeens roep je middenin het gesprek:

"Hoge bomen vangen veel wind".

Aangezien het helemaal niet iets te maken heeft met het gesprek denken jouw vrienden natuurlijk "dat is gek".

anoniem5342

07 nov 2010 17:35

Vroeger wist ik wel wat ik feitelijk schreef/ zei/ deed, maar niet zo goed wat het gevolg ervan was (op anderen). Het is een beetje te vergelijken als dit:

Ik heb 2 hendels om een machine mee te opereren. De instructeur zegt dat je de ene hendel omlaag moet doen om naar rechts te gaan en de andere hendel om naar links te gaan.

Echter! Ik ben een beetje onderopgeleid.

Dus bots ik tegen een zandberg aan met mijn hijskraan. Dat maakt niet uit, want zand is iets waardevols.

Echter onder dat zand stond iemand te werken. Die zit nu onder het zand.

Die persoon wordt boos en komt naar mij toe aangezien hij onder het zand zit.

Conclusie: Ik kan wel een hijskraan feitelijk opereren (de hendels) maar kan niet goed inschatten wat de gevolgen zijn van wat ik doe (kip zonder kop).

anoniem5342

07 nov 2010 18:11

Een ander voorbeeld van deze doordenkproblemen gecombineerd met contextproblemen is dit.

Ooit schreef ik aan een heel hooggeplaatste persoon (een rechter) aan het eind "ik hoop u op de hoogte gehouden te hebben".

Echter dit klink heel arrogant. Ik had dit niet door aangezien ik niet zo ver doordacht. Ook had ik niet de context (een hoog persoon daarbij mag je nooit zo schrijven) in de gaten.

Een ander voorbeeld van doordenkproblemen is dit.

Ik heb dus ADD (concentratieproblemen). Waardoor ik mij niet zo goed kan concentreren.

Een keer schreef ik dat ik een "psychiatrische stoornis" had zonder iets erbij te vermelden. Dat is natuurlijk heel "gevaarlijk". Straks denken mensen die man ooh daar mag je niet bij in de buurt komen (denken ze aan saw 3 of aan hannibal lecter).

anoniem5342

09 nov 2010 12:15

Een ander voorbeeld van doordenkproblemen zijn het gebruiken van vage stellingen die na doordenken extreem veel gevolg hebben bijvoorbeeld:

U zei dat u alles van programmeren afwist (10 jaren ervaring), maar u weet er helemaal niets vanaf.

Chinezen zijn klein.

U zei dat u in het bezit was van een diploma, maar u heeft er helemaal geen een.

Janneke

09 nov 2010 13:15

Steven D schreef:Een ander voorbeeld van deze doordenkproblemen gecombineerd met contextproblemen is dit.

Ooit schreef ik aan een heel hooggeplaatste persoon (een rechter) aan het eind "ik hoop u op de hoogte gehouden te hebben".

Echter dit klink heel arrogant. Ik had dit niet door aangezien ik niet zo ver doordacht. Ook had ik niet de context (een hoog persoon daarbij mag je nooit zo schrijven) in de gaten.
Eh...????

Als je netjes 'edelachtbare' er boven zet, zegt wat je te zeggen hebt en dan afsluit met:"Ik hoop, dat ik u dmv. deze brief van een en ander op de hoogte heb gebracht" - dan lijkt me daar niets mis mee.
Veel brieven eindigen, met de wens "dat wij u dmv dit schrijven voldoende hebben ingelicht".
Dat dat arrogant zou zijn - ????
Je doet dan, wat je in een slotzin hoort te doen.
Een vriendelijke wens uitspreken - en een korte samenvatting geven.
Als de brief ging over informatie, waarvan jij vond, dat hij/zij die hoorde te hebben, dan is het een prima slotzin.

En een rechter is geen godheid en hoort zich goed te kunnen inleven, dus nee - dat dit fout zou zijn, ik zie dat niet zo.

anoniem5342

09 nov 2010 13:29

Ja tuurlijk kan het wel maar...

Het hangt erg van de context af en verschilt dus per situatie. Maar aangezien ik de context eerder niet zag wist ik vroeger niet precies hoe ik moest schrijven. Hierdoor kwam ik te arrogant over of heb ik per ongeluk mensen heel laag (als een crimineel) beschreven of juist te hoog.

anoniem5342

11 nov 2010 19:32

Wat mij ook opvalt is dit:

Voorheen zei/ schreef ik vaak vage dingen die op vele manieren geinterpreteerd kunnen worden. Bijvoorbeeld: leraren staan meestal vroeg op. (wat voor leraren? wat bedoel je met vroeg opstaan? 8 uur of 9 uur?)

En ook open, niet uitgewerkte dingen:

Ik ging er naar toe aangezien ik beter wilde worden.
Ik heb plezier op school.

anoniem5342

12 nov 2010 17:25

Omdat open, niet uitgewerkte stellingen niet genoeg specifiek zijn kunnen ze ook irritatie opwekken. Nu begrijp ik opeens waarom heel veel mensen geirriteerd waren door mij.

Open, niet uitgewerkte stellingen zijn ook niet logisch gelijk aan uitgewerkte stellingen:

Bijvoorbeeld:

Ik ga naar school
staat niet gelijk aan
ik ga met de bus naar school om 15:00 .

Omdat ik vroeger door mijn ADD alleen maar open, niet uitgewerkte stellingen gebruikte concludeer ik dus dat ADD denkproblemen veroorzaakt.

anoniem5342

12 nov 2010 17:44

Als je bijvoorbeeld naar de bioscoop gaat vanwege een goede film en je vond de hoofdrolspeler een goede acteur dan moet je niet tegen andere mensen zeggen:

Dat was een goede film

Aangezien er misschien ook slechte acteurs meespelen.

anoniem5342

14 nov 2010 21:55

Open, vage stellingen zijn ook net raketten eigenlijk die je overal naartoe vuurt (ze hebben een grote scope als het ware).

Als ik zeg: "jij bent een dief" zal je dat niet leuk vinden.

Maar als ik zeg: "Jij heb 12:00 iets gestolen uit de koelkast (namelijk een blik bier)."

Dan is dat een stuk aangenamer.

Omdat ik vroeger altijd open, vage stellingen gebruikte vuurde ik dus steeds raketten overal naartoe! :D

anoniem5342

15 nov 2010 12:11

Een keer bijvoorbeeld wilde ik kritiek geven op het werk van een projectgenoot.

Ik zei: "uw werk is niet uitgelijnd".

Omdat ik zo kort en bondig was werd het echter geinterpreteerd als een belediging.

Terwijl ik het wel goed bedoelde.

Janneke

15 nov 2010 13:46

Steven D schreef:Als je bijvoorbeeld naar de bioscoop gaat vanwege een goede film en je vond de hoofdrolspeler een goede acteur dan moet je niet tegen andere mensen zeggen:

Dat was een goede film

Aangezien er misschien ook slechte acteurs meespelen.
Eh - ik zou zeggen: zeg vooral 'dat het een geode film was' als je de film in zijn geheel goed vond.

(Speelden er een paar goede acteurs, maar vond je het geheel eigenijk knap waardeloos, dan is dat net weer iets anders.)

Janneke

15 nov 2010 13:50

Steven D schreef:Open, vage stellingen zijn ook net raketten eigenlijk die je overal naartoe vuurt (ze hebben een grote scope als het ware).
KLopt. Soms is dat handig, maar je laat id heel veel open.
Steven D schreef:Als ik zeg: "jij bent een dief" zal je dat niet leuk vinden.

Maar als ik zeg: "Jij heb 12:00 iets gestolen uit de koelkast (namelijk een blik bier)."

Dan is dat een stuk aangenamer.
Nou, aangenamer..?
Die gedetailleerde mededeling komt misschien nog wel harder over.

(Na de eerste stelling roep ik hartgrondig:"Ik een dief? Gosh, waar heb je het over?!" - dan kom jij met de 2e stelling "en sta ik er gekleurd op" :oops:)

Ook als je nr. 2 stand alone gebruikt, kan het een boel irritatie opwekken. (Bedenk: nare mensen willen niet, dat hun daden bekend raken.)

Terug naar “Aandachtsproblemen (ADHD)”