twitter


Aanbieding

Advertentie

Lezen over dieetmaatregels en gewichtsverlies kan op latere leeftijd negatieve gevolgen hebben. Meisjes in de puberleeftijd die dergelijke artikelen lezen, lopen een grote kans op het toepassen van maatregelen om slank te worden die negatief zijn voor de gezondheid, zoals braken of gebruik van laxeermiddelen. De kans op een eetstoornis is groter bij meiden die veelvuldig teksten over diëten lezen.  

dieetadviesDie conclusies trekken onderzoekers van de universiteit in Minnesota op basis van hun onderzoek met vragenlijsten (zelfrapportage). Het maakt volgens hen niet uit of de meiden die de artikelen lezen al dan niet last hebben van overgewicht. Ook maakt het niet uit of ze belang hechten aan het constant houden van hun lichaamsgewicht.

De onderzoekers constateren dat het frequent lezen over dieten een voorspeller is van ongezonde wegen tot gewichtscontrole in de komende jaren. De kans hierop wordt verdubbeld door het vaak lezen van de artikelen.  Hoewel de dieetartikelen prima advies bevatten over de noodzaak tot schrappen van transvetzuren en zoute snacks bevatten ze ook een verborgen boodschap. ‘Je moet je zorgen maken over je lichaamsgewicht’ en ‘je moet er alles aan doen om dik en zwaar worden tegen te gaan’.

Het onderzoek is uitgevoerd bij ruim 2.500 adolescenten van beide seksen. De resultaten laten zien dat 14% van de jongens artikelen over voeding en gewichtsverlies leest tegenover 44% meiden. Voor de groep jongens geldt dat er geen verband is aangetoond tussen het lezen van de artikelen en pogingen om het gewicht te beheersen via ongezonde technieken.
Volgens de onderzoekers kunnen ouders het beste met hun dochters in gesprek gaan, wanneer ze merken dat zij regelmatig lectuur over gewicht en voeding lezen. Het gesprek kan dan gaan over de verborgen boodschappen in de tekst. Het onderzoek ondersteunt de gedachte dat het zelfbeeld van adolescenten voor een deel bepaald wordt door culturele invloeden, waaronder tijdschriften en tv vallen. Uit eerder onderzoek komt naar voren dat het kijken naar beelden van (te) dunne vrouwen kan leiden tot een negatief zelfbeeld over de lichamelijke verschijning.

(Pediatrics, januari 2007)

De link voor dit artikel: http://www.psycholoog.net/dieetadviezen-hebben-soms-verkeerde-uitwerking/trackback


Comments are closed.