twitter


Aanbieding

Advertentie

Ongeveer één op de tien volwassenen krijgt in hun leven te maken met minstens één niersteen (vooral mannen). Dat kan ongelooflijk pijnlijk zijn.



Patiënten met die klachten wordt verteld dat ze beter géén calciumrijke voedingsmiddelen kunnen eten, omdat de meeste nierstenen samengesteld zijn uit een calciumverbinding.

Lange tijd klonk dat heel logisch. Maar de theorie blijkt inmiddels achterhaald. De laatste onderzoeken laten zien dat een laag-calcium-dieet de vorming van nierstenen zelfs bevordert (en daarbij ook botontkalking versterkt).

Dat voeding wat te maken heeft met de vorming van nierstenen, klopt wèl. Verminderen van de inname van vlees en zout blijkt wel effectief. Die conclusie wordt getrokken uit nieuw Italiaans onderzoek onder 120 mannen met terugkerende klachten over nierstenen. De ene helft at voeding arm aan calcium dat normaal aanbevolen wordt, de andere helft at minder dierlijk eiwit en zout. Op het eind van het onderzoek bleken 2 x zoveel mannen uit de groep met laag-calcium-dieet nierstenen te hebben in vergelijking met de vleesarme groep. Overigens, veel water drinken voorkomt ook dat nierstenen zich vormen. Het zorgt er ook voor dat de steentjes die kleiner zijn dan een erwt uitgestoten worden.

(New England Journal of Medicine)

De link voor dit artikel: http://www.psycholoog.net/dieet-kan-nierstenen-voorkomen/trackback


Comments are closed.