twitter


Aanbieding

Advertentie

Voor iedereen die een verbetering van het geheugen wil, is het ontbijt dè aangewezen weg. Onderzoek heeft laten zien dat de resultaten op geheugentests flink beter worden na een ontbijt, waarbij het niet veel uitmaakt of dat nou bestaat uit veel eiwit, koolhydraten of vet. Als er maar calorieën voor de energie voorradig zijn.



In het onderzoek werden 4 groepen met elkaar vergeleken. Ze kregen telkens een ander ontbijt. Eén groep kreeg een placebodrank, dat wel smaakte, maar geen calorieën bevatte. De andere drie groepen namen drankjes in die in feite uit puur eiwit, koolhydraat of vet bestonden (met smaakstof). 15 minuten na dat ontbijt kregen de drie groepen die wel calorieën binnen kregen een goed resultaat op de geheugentests, maar de controlegroep niet. Op tests die later werden afgenomen hadden de drie voedingsstoffen een nogal verschillend effect. Alleen de koolhydraten-groep bleek beter te presteren dan de overige drie groepen op de geheugentest. De groep die het vetrijke drankje had geslikt hield wat langer de aandacht vast.

Dit komt aardig overeen met eerder onderzoek, dat al eens laten zien hoe belangrijk het ontbijt is voor de leerresultaten van kinderen op school.

De keuze voor het type ontbijt speelt volgens dit onderzoek dus geen rol in dit opzicht. Toch moet nog even gezegd worden dat de keuzemogelijkheden voor het ontbijt meestal geen gezondheidsbevorderende werking hebben. Het zou nog ‘t meest wenselijk zijn als we ‘s ochtends zelf groentensap persen. Sap persen zorgt ervoor dat alle voedingsstoffen in ‘voor-verteerde’ vorm in je lichaam komen, zodat niet de helft via de ontlasting wordt uitgescheiden. Bovendien neem je daardoor veel meer groenten tot je dan je normaal zou kunnen opeten.

(Bron: American Journal of Clinical Nutrition)

De link voor dit artikel: http://www.psycholoog.net/begin-de-dag-met-ontbijt/trackback


Comments are closed.