twitter


Superfoods

Advertentie

Het advies in de kop volgt uit onderzoek door een universiteit in Canada. Dat laat zien dat het eten van eigeel net zo slecht is als het roken van sigaretten, als het gaat om het vergroten van je risico op aderverkalking en hart- en vaatziekten.

De universiteit baseert de conclusies op een onderzoek bij ruim 1200 patiënten. Aderverkalking ontstaat als plak zich vastzet op de bloedvatwand, wat de kans op een hartaanval en beroerte laat stijgen. Zowel roken als eigeel consumeren veroorzaken plak, zo stelt men op basis van de analyses. De patiënten die drie eigelen of meer per week hadden binnengekregen hadden duidelijk meer plak in hun aderen dan de andere mensen.
Bij mensen met diabetes is het negatieve effect van eigeel nog groter: één ei per dag eten verhoogt je kas op hart- en vaatproblemen tot factor vijf.
De Canadese universiteit benadrukt dat deze effecten van eigeel losstaat van andere factoren, zoals je sekse, bloeddruk, of je wel of niet rookt en lichaamsgewicht. Mogelijk is het negatieve effect te verklaren uit het oxidatieproces dat optreedt zodra eigeel gebakken wordt, wat vrije radicalen teweegbrengt. Koken van het ei kan een goed alternatief zijn, mits je ervoor zorgt dat het eigeel zacht blijft. Eigeel kan juist ook beschermend werken, aangezien hierin tryptofaan en tyrosine voorkomen die antioxidatieve eigenschappen hebben.

(Bronnen: persbericht en ortho.nl, Shockingly Tasty)


Spirulina & Chlorella

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *