Franse onderzoekers zeggen bewijs te hebben gevonden dat antioxidanten een rol spelen in preventie van kanker. Bij mannen verlagen antioxidante vitamines de kans op kanker met 31%.
Het betreft 7 jaar durende onderzoek onder 13.000 mensen, waarvan de helft een placebo kreeg en de andere helft dagelijks een capsule met bètacaroteen, vitamine C, vitamine E, selenium en zink. Bij mannen leidde dit tot een 31% lagere kans op kanker en een 37% lagere kans te overlijden. Bij vrouwen had de vitaminecocktail geen significant effect, waarschijnlijk omdat deze groep vrouwen al voldoende antioxidante vitamines via hun voeding kregen.
(Doctissimo)



