Water vult het verloren vocht in het lichaam aan, maar dat doet thee ook. Dat zegt Carrie Ruxton van Kings College London in de European Journal of Clinical Nutrition. Thee drinken geeft naast de noodzakelijke vochttoevoer immers ook nog eens antioxidanten die het lichaam beschermen.
Onderzoek naar cafeïne heeft laten zien dat alleen zeer hoge doseringen zorgen voor dehydratie. Nu neemt iedereen ten onrechte aan dat dit ook opgaat voor een aantal kopjes koffie per dag. Maar zelfs als je zeer sterke thee of koffie drinkt, wat bijna onmogelijk is om nog met genoegen te drinken, houd je er netto vocht aan over.
De polyfenolen in thee beschermen daarnaast tegen hart- en vaatziekten en – in mindere mate – tegen kanker. Bovendien bevat thee fluor, waardoor de botten sterker worden.
Ruxton raadt aan om minimaal drie koppen thee per dag te drinken en thee te verkiezen boven water.
(Bron: European Journal of Clinical Nutrition (2007) 61, 3–18, link naar volledig artikel)

Twee koppen thee per dag is genoeg om de kans op huidkanker met tientallen procenten kleiner te maken. Thee met een vleugje lime doet het nog iets beter en is vele malen goedkoper dan al die skinceuticals (drankjes die claimen het huidfunctioneren te verbeteren).
De University College London heeft dit positieve bericht naar buiten gebracht. Men baseert zich op een onderzoek onder 75 mannen met een gemiddelde leeftijd van 33 jaar. De groep werd als eerste gevraagd om te stoppen met het drinken van thee, koffie en cafeïne bevattende drankjes. Daarna werden twee groepen samengesteld. De ene groep kreeg voor een periode van zes weken een mengsel van zwarte thee met fruitsap, die alle werkzame bestanddelen van zwarte thee in zich had. De andere groep kreeg een drankje met identieke smaak, maar dan zonder thee.
Doordat groene thee rijk is aan de kankerbestrijdende antioxidanten wordt het middel verwerkt in diverse gezondheidsproducten. Thee dankt die werking aan Epigallocatecin-3-gallate. Nu wordt duidelijk aangetoond dat ook het in groene thee aanwezige L-theanine een gunstige werking heeft.
Mensen met allergieën zouden eens moeten proberen om regelmatig groene thee te drinken. Dat adviseren onderzoekers van de Kyushu universiteit na te hebben vastgesteld dat de plant een bestanddeel heeft dat allergische reacties tegengaat. Het betreft (afgekort) EGCG. Deze stof blokkeert een celreceptor die een rol heeft bij allergieën. De aanmaak van histamine en immunoglobuline E (IgE) wordt geblokkeerd, waardoor een allergische reactie uitblijft.